GBL zet sterker in op Noorse zalm

©BELGA

GBL, de beursgenoteerde holding rond de familie Frère, verstevigde de voorbije maanden zijn positie in het Noorse Mowi, 's werelds grootste zalmproducent. Met een belang van 400 miljoen euro heeft de groep haar derde grote investering in twaalf maanden beet.

Mowi , dat vroeger Marine Harvest heette, is een gigant in de voedingsindustrie. De groep heeft minstens 20 procent van de wereldwijde markt voor zalm in handen en is met bijna 15.000 werknemers actief in 25 landen. Mowi heeft ook twee vestigingen in Brugge en Oostende, waar een driehonderdtal mensen werkt.

Afgelopen lente was al aan het licht gekomen dat GBL een belang had genomen in het bedrijf, maar de holding wilde daar toen geen commentaar op geven. Tot nu. GBL bevestigde donderdag dat het al meer dan 5 procent van Mowi bezit. De Noorse groep is met een beurswaarde van ongeveer 8 miljard euro een van de grootste beursgenoteerde ondernemingen op de beurs van Oslo.

Het belang van GBL is ongeveer 400 miljoen euro waard. Daarmee is Mowi de derde grote deal voor GBL. In de voorbije twaalf maanden legde de holding al 800 miljoen euro op tafel om de controle te verwerven over de Franse outsourcingsspecialist Webhelp. Daarnaast trok GBL 400 miljoen uit om zijn belang in het Zwitserse inspectiebedrijf SGS op te trekken.

Atypische zalm

GBL is vooral bekend als aandeelhouder van industriële bedrijven, zoals de materiaaltechnologiegroep Umicore, de cementgigant LafargeHolcim en de luierfabrikant Ontex. Ook de Duitse sportreus Adidas maakt al enkele jaren deel uit van de portefeuille. Een investering in zalm lijkt niet meteen in dat rijtje te passen.

Toch is de nieuwste zet van GBL niet onlogisch, zeggen insiders. De holding wil al enkele jaren meer inzetten op structurele langetermijntrends als de stijgende wereldbevolking en de groeiende middenklasse in opkomende landen.

2 miljoen
Consumptie
Wereldwijd wordt 2 miljoen ton Atlantische zalm gegeten. Dat zal nog toenemen.

Die trends spelen in de kaart van Mowi, een van de weinige wereldwijde spelers in de zalmindustrie. Nu de wereldbevolking toeneemt, stijgt de vraag naar dierlijke eiwitten als voedingsbron. Voorlopig is dat vooral afkomstig van vlees. Jaarlijks wordt wereldwijd 125 miljoen ton kip geconsumeerd. Voor varkensvlees gaat het om 118 miljoen ton. Vergelijk dat met Atlantische zalm: 2 miljoen ton.

Coronakoopkans

Nu door de groeiende wereldbevolking de wereldwijde visconsumptie toeneemt - de Voedsel - en Landbouworganisatie van de VN mikt op een jaarlijkse groei met 3 procent tot 2028 - staat de markt voor zalm voor een inhaalbeweging, is de redenering.

Alleen is daar door de coronacrisis niet veel van te merken. Het bedrijf uit Bergen (Noorwegen), vorig jaar goed voor een omzet van 4,1 miljard euro, levert aan grote voedingsbedrijven en retailers en - via distributeurs - ook aan de horeca. Die sector werd zwaar getroffen door de pandemie. Tegelijk daalden de zalmprijzen, wat de omzet en winst deed dalen.

Begin dit jaar bleek Mowi met de techgigant Google samen te werken om via artificiële intelligentie de groei en de eetgewoontes van Mowi's zalmen te volgen.

Bovendien blijven de kosten stijgen. Nu de zeetemperatuur door de klimaatverandering oploopt, krijgen zalmkwekers af te rekenen met algenplagen die vissen kunnen verstikken. Tegelijk krijgt de sector steeds strengere regels opgelegd. Dat dwong Mowi dit jaar tot een besparingsprogramma, waarbij tegen 2024 zo'n 10 procent van de banen wordt geschrapt.

Sinds begin dit jaar verloor Mowi een kwart van zijn beurswaarde. GBL zag dat als een koopkans, want de holding is ervan overtuigd dat de zalmprijzen op langere termijn weer stijgen. In tegenstelling tot andere sectoren is Mowi ook veel minder kwetsbaar voor digitale disruptie, zeggen waarnemers. Al betekent dat niet dat het bedrijf niet innoveert. Begin dit jaar bleek Mowi met de techgigant Google samen te werken om via artificiële intelligentie de groei en de eetgewoontes van Mowi's zalmen te volgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud