nieuwsanalyse

Groentekoning Deprez strijdt voor overleven imperium

Greenyard-topman Hein Deprez. ©Brecht Van Maele

Het al getergde Belgische beursgenoteerde groente- en fruitbedrijf Greenyard heeft er een slecht jaareinde opzitten. Eigenaar Hein Deprez grijpt opnieuw in.

In zijn derde kwartaal - de periode oktober-december - heeft de fruitverkoper Greenyard slechter gepresteerd dan oorspronkelijk verwacht. De omzet daalde 4,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Deprez lijkt de deur open te zetten voor een nieuwe partner, waardoor zijn greep op het bedrijf losser zou worden.

Daardoor stond de winstgevendheid mee onder druk. De recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) voor het boekjaar dat in maart stopt, zal naar verwachting 60 tot 65 miljoen euro bedragen en geen 80 tot 85 miljoen, zoals eerder verwacht. Daardoor daalde de koers van Greenyard maandag met 24 procent op de beurs.

Het nieuws heeft dan ook belangrijke gevolgen heeft voor het bedrijf, dat vorig jaar goed was voor 4,2 miljard euro omzet. Fruit- en groentehandelaars kopen producten bij boeren en verkopen ze met flinterdunne winstmarges door aan supermarkten. Als het misloopt en de winst daalt, is het effect groot.

Ook voor de schuldenberg zijn er grote gevolgen. In september was die 4,4 keer hoger dan de brutobedrijfswinst. Fors meer dan de factor 4,25 die de banken toelaten. Om de schuldenberg te verlagen verkocht Greenyard in september zijn potgronddivisie. Volgens het analistenhuis Degroof Petercam is de schuldratio door de lagere winst gestegen naar factor 5.

Kapitaalverhoging

Greenyard moet dus opnieuw ingrijpen. Nieuwe desinvesteringen zijn een optie, zegt Deprez. 'Geen kernactiviteiten of volledige divisies, eerder sale- en leasebackoperaties van vastgoed (gebouwen verkopen en ze nadien huren, red.).'

Niet alleen zo wil Deprez kosten besparen. ‘Het transformatieteam dat we hebben opgericht bekijkt verschillende pistes’, zegt Deprez, die naast eigenaar ook CEO van Greenyard is.

We zullen ons model met verse en bewaarde groenten en fruit niet loslaten.
Hein Deprez
CEO en eigenaar Greenyard

Zo zou het kunnen dat aandeelhouders dit jaar geen dividend krijgen. 'Of er een dividend komt, valt nog te bekijken', zei operationeel directeur Carl Peeters maandag tijdens een vergadering met analisten.

'Ook een kapitaalverhoging is een van de mogelijkheden’, zegt Deprez. Hij lijkt zelfs bereid te zijn om zijn greep op het bedrijf meer los te laten. Op de vraag of zijn aandeel zou kunnen verwateren, antwoordt hij: 'We zullen alles doen in het belang van het bedrijf.' Vandaag is iets meer dan 50 procent van Greenyard in handen van Deprez en zijn familie.

Hoeveel geld Greenyard zal moeten verzamelen is niet duidelijk, maar waarnemers rekenen op meer dan 100 miljoen euro. 'Dat kan Greenyard doen door bijvoorbeeld vastgoed en de Britse bloemendivisie te verkopen', zegt een analist. 'Maar de vraag rijst of Greenyard op die manier voldoende geld kan verzamelen. Ik verwacht dat de kapitaalverhoging de belangrijkste maatregel zal zijn.'

Zo veel geld ophalen wordt niet makkelijk. Deprez wil zijn bedrijf niet opknippen en belangrijke delen verkopen, maar dat scenario is geen sciencefiction.

Druk van supermarkten

Greenyard staat zo hard onder druk omdat het zijn prijzen moet verlagen. 'Zeker in Duitsland en in België groeit de druk van de supermarkten', zegt Deprez. Zowel de winstmarges van de afdeling vers fruit en groenten als die van de afdeling conserven en diepvriesgroenten daalde eind vorig jaar.

De problematiek speelt al meer dan een jaar en de toestand verbetert niet, geeft Deprez aan. 'Het herstel waarop we hadden gerekend, kwam er niet. Ook het begin van 2019 was niet makkelijk.'

De oplossing volgens Deprez? Kosten besparen, maar ook nauwer samenwerken met de supermarkten. Daarvoor moet Greenyard paradoxaal genoeg omzet en winst opgeven, maar op lange termijn zal de strategie volgens de CEO lonen.

Carrefour

Een tekenend voorbeeld is het contract dat Greenyard vorig jaar sloot met Carrefour België. De supermarktketen raadt de zelfstandigen die Carrefour-winkels uitbaten aan om verse producten te kopen via het versplatform dat Carrefour en Greenyard samen oprichtten.

Greenyard dacht dankzij de samenwerking bijna alle zelfstandige Carrefours te kunnen beleveren. Maar dat is buiten de vele concurrenten gerekend.
Concurrent Greenyard

Om een exclusieve partner te worden van Carrefour moest Greenyard zijn prijzen verlagen. Tegelijk lieten de concurrenten van Greenyard zich niet doen. In een poging hun klanten te behouden, verlaagden ook zij hun prijzen.

'Greenyard dacht dankzij de samenwerking bijna alle zelfstandige Carrefours te kunnen beleveren', zegt een kleine concurrent. 'Maar dat is buiten de vele concurrenten gerekend. Wij kunnen efficiënter werken dan een groot bedrijf als Greenyard. Wij geven de supermarkten waarmee we samenwerken een hogere marge dan Greenyard.'

'De concurrentie is opgeveerd', erkent Deprez. Maar die situatie kan volgens hem niet blijven duren. Hij denkt dat een aantal spelers de handdoek in de ring zullen moeten gooien en Greenyard zal overwinnen.

Rechtstreeks naar de boeren

Greenyard lijdt ook onder een andere trend. Veel grote Europese supermarktketens schakelen tussenhandelaars zoals Greenyard uit en kopen zelf rechtstreeks in bij boeren. Dat deed de grootste Duitse klant van Greenyard enkele maanden geleden.

1 miljard
Boeren
Supermarkten kopen steeds meer fruit rechtstreeks bij de boeren. De grootste Duitse klant van Greenyard kocht tot voor kort voor 200 miljoen euro rechtstreeks bij boeren en dreef dat bedrag op tot liefst 1 miljard euro.

‘Die supermarktketen verkocht al voor 200 miljoen euro eigen fruit en groenten en dat heeft ze opgedreven naar 1 miljard van haar totale groenteomzet van 2,5 miljard’, zei Deprez afgelopen zomer.

‘Maar daar waren vooral onze concurrenten de dupe van. Greenyard verloor maar 50 miljoen euro omzet. Onze concurrenten verloren de rest.’ Ook in dit geval moest Greenyard diep gaan om zijn relaties met de supermarkt veilig te stellen.

Fusie

Deprez merkt dat de theorie makkelijker is dan de praktijk. In 2015 fuseerde hij al zijn fruit- en groentebedrijven tot wat vandaag Greenyard is. Het fusiebedrijf verkoopt zowat alles: verse en bevroren groenten en fruit en conserven.

Met dat grote aanbod zou Greenyard de concurrentie het nakijken geven. Dankzij schaalvoordelen zou Deprez de kosten verlagen, waardoor hij de supermarkten lage prijzen zou kunnen aanbieden. Doordat ze meteen het hele gamma konden kopen bij Greenyard, zou ook de omzet een boost moeten krijgen.

Deprez zweert nog altijd bij dat model. 'We zullen ons model niet loslaten. Ik geloof er nog steeds in. In twee landen staan we er al ver mee. Het vraagt meer tijd dan we hadden gedacht.’

Dole

Greenyard heeft er een zwaar jaar opzitten. Een jaar geleden raakte bekend dat het Belgische bedrijf dan toch de Amerikaanse reus Dole niet overnam. Greenyard was eind 2017 overnamegesprekken begonnen met het Amerikaanse bedrijf, dat een van de grootste fruitverwerkers ter wereld is.

Afgelopen zomer kwam Greenyard in opspraak toen bleek dat het Europese voedselagentschap Greenyard linkte aan de dood van negen mensen. Die zouden overleden zijn nadat ze groenten hadden gegeten uit een met listeria besmette Hongaarse Greenyard-fabriek. De massale terugroepacties kostten het bedrijf 30 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect