Groeimarkten dragen AB inBev

Foto SDS

's Werelds grootste bierbrouwer AB InBev heeft er zoals verwacht een al bij al sterk kwartaal opzitten. Het bedrijf zag de volumes aandikken, en wist daarbij de rendabiliteit ook op te krikken. Andermaal zijn het groeimarkten als Brazilië en China die AB InBev op sleeptouw namen.

De verkoopsvolumes dikten op vergelijkbare basis wereldwijd 4,1 procent aan tot 106,7 miljoen hectoliter, meer dan de 105,2 miljoen hectoliter die analisten gemiddeld incalculeerden. De omzet kwam daarbij uit op 9,3 miljard dollar, een stijging van 5,4 procent op vergelijkbare basis. Dat is in lijn met de analistenverwachtingen.

De bedrijfskasstroom of ebitda klom 9,1 procent tot 3,53 miljard dollar. Analisten rekenden vooraf op een licht beter cijfer, van 3,57 miljard dollar.

Brazilië en China bevestigden hun status als groeimotoren voor de biermarkt. De volumes dikten er respectievelijk met 12,5 en 8,1 procent aan, 'onder andere met dank aan marketinginspanningen zoals de sponsoring van de Wereldbeker 2010', aldus AB InBev. Ook Rusland kende een sterke groei (+8%), terwijl het bedrijf ook tevreden was over de evolutie in het zuiden van Latijns-Amerika.

Minder volume in West-Europa

Die evolutie steekt schril af met de prestatie van de westerse activiteiten van de biergroep. West-Europa kende 4,5 procent minder volumes, in de VS bedroeg de terugval 1,5 procent. 'De hoge werkloosheid houdt aan, wat de economische druk op consumenten verhoogt', geeft het bedrijf aan over de VS.

Ze zijn echter wel positief over de productmix die ze in het land aan de man konden brengen. Daarbij was hernieuwde aandacht voor de duurdere merken te merken, meldt de bierreus. Bovendien heeft AB InBev in september een prijsverhoging doorgevoerd, wat in het vierde kwartaal vruchten moet afwerpen.

Vooruitblikkend denkt AB Inbev in het huidige een 'significante groei' van de bedrijfskasstroom te kunnen halen in vergelijking met het afgelopen kwartaal. 'We profiteren van van een makkelijkere vergelijkingsbasis, door de zware marketingkosten die we maakten in dezelfde periode vorig jaar', klinkt het. 'Ook onze administratieve onkosten hebben een gemakkelijkere vergelijkingsbasis.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud