Grote afwaardering duwt Heineken in het verlies

Heineken verkoopt fors minder bier door de coronacrisis. ©BELGAIMAGE

Heineken maakte in de eerste jaarhelft 300 miljoen euro verlies. Dat komt omdat de Nederlandse brouwreus een waardevermindering doorvoert van 550 miljoen euro.

Heineken herwaardeert zijn infrastructuur en de waarde van zijn merken in het coronatijdperk. In totaal voert de eigenaar van de Belgische brouwer Alken-Maes een waardevermindering door van 550 miljoen euro op zijn materiƫle en immateriƫle activa. Het bedrijf blijft vaag over waar het precies om gaat.

-14,6%
Omzetdaling
De omzet van Heineken daalde met 14,6 procent.

De maatregelen breken het bedrijf zuur op. In de eerste jaarhelft was er 300 miljoen euro verlies. De aandeelhouders zijn niet gelukkig met het resultaat. Donderdagmiddag was het aandeel 2,5 procent minder waard op de Amsterdamse beurs, waar de grote concurrent van het Belgische AB InBev noteert.

Corona

Heineken wordt hard getroffen door de crisis. Al sinds begin dit jaar heeft de wereldwijd actieve brouwer er last van. Toen gingen in China verschillende steden in lockdown en sloot de horeca sloot er de deuren. Later volgde de rest van de wereld. April was de moeilijkste maand, meldt het bedrijf.

De omzet daalde met 14,6 procent. In liters bier verkocht Heineken 13,4 procent minder. Door de fors dalende verkoop daalde de bedrijfswinst met ruim de helft. Precieze cijfers gaf Heineken niet, dat doet het pas op 3 augustus. Op die dag de bierreus normaal zijn halfjaarresultaten hebben voorgesteld. Maar het Nederlandse concern besloot vroeger naar buiten te komen met het slechte nieuws.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud