M/V van de dag

Hans-Peter Wild zoekt investeerder voor iconische zakjes van Capri-Sun

Hans-Peter Wild hoopt voor de gedeeltelijke verkoop van Capri-Sun 500 miljoen euro te krijgen. ©BELGAIMAGE

Hans-Peter Wild, de Zwitserse eigenaar van de bekende frisdrank Capri-Sun, wil een minderheidsbelang in zijn bedrijf verkopen.

Capri-Sun, het vruchtendrankje dat met een rietje uit een recht opstaand zakje wordt gedronken, brengt voor velen nostalgische herinneringen aan de kindertijd mee. Maar binnenkort komt het iconische zakje - 'pouch' genaamd - mogelijk deels in andere handen. Hans-Peter Wild (83), de Zwitserse eigenaar van Capri-Sun, wil een minderheidsbelang in zijn bedrijf verkopen. Dat meldde het persbureau Bloomberg maandagavond op basis van bronnen bij het dossier.

De roots van het drankenbedrijf gaan terug tot 1931, toen Rudolf Wild in Heidelberg Wild Flavors oprichtte. Die firma maakte ingrediënten voor voedingsproducten op basis van natuurlijke voedingsmiddelen en zonder chemische stoffen. In 1969 vond Rudolf Wild een eigen drankje uit, dat hij in West-Duitsland introduceerde onder de naam Capri-Sonne. Zijn zoon Hans-Peter Wild bouwde het bedrijf internationaal uit. Dankzij tv-spots met de bokslegende Muhammad Ali vergaarde het drankje wereldwijde bekendheid.

Advertentie

Dankzij tv-spots met de bokslegende Muhammad Ali vergaarde het drankje wereldwijde bekendheid.

Aangezien de twee zonen van Hans-Peter Wild geen interesse in het familie-imperium toonden, verkocht hij in 2010 een derde van Wild Flavors aan het Amerikaanse investeringsfonds KKR. Wild Flavors was toen al uitgegroeid tot een van de grootste producenten van smaakstoffen ter wereld, niet alleen voor voeding maar ook voor tandpasta. In 2014 werd het hele bedrijf voor 2,3 miljard euro aan de voedingsmultinational Archer-Daniels-Midland (ADM) verkocht.

Wielerteam van IJsboerke

Capri-Sun en Pouch Partners, het bedrijf dat folies en zakjes voor Capri-Sun produceert, maakten geen deel uit van die deal. Daarom zette Hans-Peter Wild die bedrijven zelf voort. Maar stilaan bereidt de tachtiger de toekomst van zijn zaken, die in een stichting moeten belanden, voor. Vorig jaar verkocht hij Pouch Partners voor 30 miljoen euro aan een Canadese groep.

Nu zoekt Wild ook een partner voor Capri-Sun. Het bedrijf met hoofdzetel in het rijke Zwitserse kanton Zug draait volgens de website een jaarlijkse omzet van 1,4 miljard dollar (1,3 miljard euro) en heeft wereldwijd 24 productievestigingen. In 2021 verkocht het bedrijf 6 miljard zakjes in meer dan 100 landen. Dat aantal lijkt al jaren te stabiliseren. Bovendien loopt Capri-Sun achter op de belangrijke markt van de caloriearme dranken. Pas dit jaar lanceerde het bedrijf op enkele markten 'Capri-Sun Zero'.

6 miljard
zakjes
In 2021 verkocht Capri-Sun 6 miljard zakjes in meer dan 100 landen. Dat aantal lijkt al jaren te stabiliseren.

Wild hoopt meer dan 500 miljoen euro te vangen door de gedeeltelijke verkoop. Capri-Sun wil het geld gebruiken om de licentie en de activiteiten van Capri-Sun in Noord-Amerika terug te kopen. Die business is momenteel in handen van de multinational Kraft Heinz, dat de investeerder Warren Buffett (Berkshire Hathaway) als grootaandeelhouder heeft.

Volgens het Amerikaanse magazine Forbes heeft de zakenman een vermogen van 3,4 miljard dollar, waarmee hij net in de top van de rijkste 1.000 wereldburgers staat. Via zijn family office investeert Wild, die intussen de Zwitserse nationaliteit heeft, in tal van andere bedrijven, onder meer rond kernfusie en software. Een bijzondere passie heeft de zakenman voor sport. Hij is eigenaar van de Parijse rugbyclub Stade Français. Ook in België heeft Wild een sportverleden. De miljardair, die ooit in Brussel woonde, kocht in 1980 het wielerteam IJsboerke en doopte het om tot Capri-Sun.

Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.