Hard seltzer - of alcoholisch water - overspoelt België

Verschillende drankenbedrijven lanceren in België de hard seltzer, alcoholisch water met een fruitsmaak.

Je kan er niet naast kijken: de Amerikaanse hard seltzer komt naar België. Na AB InBev en Brouwerij Haacht lanceert nu ook Coca-Cola het alcoholische bruiswater met fruitsmaak. 'Dit wordt even populair in België als in de Verenigde Staten.'

Bekende drankenproducenten als AB InBev, Brouwerij Haacht en Coca-Cola breiden het drankenrayon van de supermarkt deze maand uit. Ze lanceren hard seltzer. Dat is water met alcohol en een fruitsmaak. De supermarkten springen gretig op de kar. Albert Heijn klopt zich deze week in zijn reclamefolder op de borst dat de supermarktketen 'het grootste assortiment hard seltzers' heeft.

De essentie

  • Meerdere grote drankenbedrijven als Coca-Cola en AB InBev lanceren deze maand een hard seltzer in België.
  • De drank bevat zo'n 5 procent alcohol en minder calorieën dan bier.
  • In Amerika werd hard seltzer razend populair, en dat succes willen de drankenbedrijven herhalen in Europa en België.
  • Gezondheidsexperts vrezen dat door hard seltzers meer jonge tieners alcohol beginnen te drinken.

De gretigheid van de supermarkten en de drankenindustrie valt niet uit de lucht. In België is de drank amper bekend, maar in Noord- en Zuid-Amerika wordt hij steeds populairder. Sinds 2018 maakt hard seltzer furore in de VS. Daar groeide de verkoop toen met 200 procent, berekende het onderzoeksbureau Nielsen. Vorig jaar spendeerden de Amerikanen volgens het onderzoeksbureau IRI 4 miljard dollar aan de drank.

Coca-Cola en AB InBev weten dankzij hun Amerikaanse afdelingen wat het potentieel is van de drank. Coca-Cola ontwikkelde zijn hard seltzer Topo Chico eerst in Mexico en Brazilië, waar hij meteen een succes werd. AB InBev lanceerde een jaar geleden met veel succes in de VS zijn Mike's Hard Seltzer. Beide bedrijven lanceerden hun dranken vorig jaar ook succesvol in het Verenigd Koninkrijk en nu is de rest van Europa aan de beurt, ook België.

Of de marktstudies gelijk hebben en de Belgen de nieuwe drank effectief kopen, moet in de komende maanden en jaren blijken. 'Wij zijn ervan overtuigd dat hard seltzers bij ons even populair worden als in het VK en de VS', zegt Thomas Oth, de Belgische directeur van Coca-Cola Services. 'De drank is populair bij generation Z en millennials (mensen geboren tussen 1980 en 2010, red.). In Nederland zijn er intussen 20 hard seltzers op de markt.'

De drankbedrijven zetten de drank in de markt als caloriearm product. 'Een hard seltzer bevat 30 procent minder caloriëen dan een bier en zelfs de helft minder dan een speciaalbier', zegt Oth.

Alcoholverslaving

Gezondheidsexperts zijn minder blij met de hard seltzers. Ze zien parallellen met de breezerhype, die in de jaren 2000 alcohol populair maakte bij jonge tieners. 'Ook deze drank kan tieners aanzetten tot alcoholgebruik', zegt Hendrik Peuskens, een psychiater die zich aan de KU Leuven specialiseert in verslavingen. 'De boodschap dat er minder calorieën in zitten, spreekt hen aan. Deze drank is door zijn lage alcoholpercentage legaal toegankelijk voor zestienjarigen. Zij die niet van bier en wijn houden, hebben nu een alternatief. Ik hoop dat de drankenindustrie zich niet tot deze jonge doelgroep richt.'

Ik hoop dat de drankenindustrie zich met zijn marketing voor hard seltzers niet tot tieners richt.
Hendrik Peuskens
Verslavingspsychiater KU Leuven

Alvast Coca-Cola belooft zich niet te richten op tieners. 'We hanteren een strikter advertentiebeleid voor alcohol dan de wet vereist', zegt Oth. 'Als we voor onze hard seltzer adverteren, doen we dat via media waarvan 80 procent van het publiek ouder is dan 18 jaar. We werken alleen met influencers die ouder zijn dan 25 en wier volgers ook voor meer dan 80 procent uit 18-plussers bestaat.'

Met zijn hard seltzer gaat Coca-Cola voor het eerst rechtstreeks de concurrentie aan met alcoholproducenten als AB InBev en Haacht. 'Tot voor kort waren we alleen actief met frisdranken, koffie en water. Maar het is onze ambitie een compleet drankenbedrijf te zijn', zegt Oth. Lanceert Coca-Cola dan binnenkort nog meer alcoholische dranken, zoals bier? 'Dat is niet onze bedoeling, maar opportuniteiten bekijken we altijd.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud