Heineken schrapt 8.000 jobs

©EPA

De Nederlandse biergigant ziet in tegenstelling tot Carlsberg geen snel herstel van de pandemie.

Het contrast is groot: bij Carlsberg voorspelt CEO Cees 't Hart een soort nieuwe 'Jazz Age boom' en een snelle terugkeer naar het bierverbruik van voor de pandemie. Niets van die optimistische geluiden bij Heineken .

'We verwachten dat de omzet, bedrijfswinst en winstmarge ook in 2021 onder het niveau van 2019 zullen liggen', zegt Heineken-CEO Dolf van den Brink in het rapport over 2020. Hij merkt op dat eind januari minder dan 30 procent van de horeca-afnemers van Heineken operationeel was.

30%
de lockdowns bijten
Heineken zegt dat eind januari minder dan 30 procent van zijn horeca-afnemers operationeel was

'We verwachten dat de pandemie ook de eerste jaarhelft onze activiteiten zal beïnvloeden, met een geleidelijke verbetering in de tweede jaarhelft', zegt Van den Brink.

Zoals in oktober aangekondigd met een strategische review neemt de CEO actie om structureel 350 miljoen euro personeelskosten uit te sparen: Heineken snijdt 8.000 jobs weg. Dat is bijna een tiende van de 85.000 mensen die wereldwijd bij de brouwer werken.

In België verdwenen eind vorig jaar acht jobs. 'Nieuw jobverlies komt er niet', zegt een woordvoerder van Heinekens Belgische dochter Alken-Maes.

De jaarcijfers van Heineken waren in lijn met de verwachtingen en dus, precies door de vele lockdowns om de pandemie in te dijken, slecht. Consumenten kopen weliswaar meer bier in de supermarkten, maar dat is absoluut geen compensatie voor de weggevallen - lucratievere - bierverkoop in de horeca.

De omzet tuimelt 17 procent naar 23,8 miljard euro. Dat zet een negatieve hefboom lager op de resultatenrekening: de bedrijfswinst tuimelt bijna vier vijfde naar 778 miljoen euro, netto dook Heineken 204 miljoen in het rood.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud