Heineken trakteert op winstwaarschuwing

Foto ANP ©ANP

De zwakke verkoop in Centraal- en Oost-Europa noopt Heineken tot een winstwaarschuwing. Het Nederlandse bierconcern verwacht nu een lagere nettowinst te boeken dan in 2012.

Voor rentelasten en afschrijvingen zal de nettowinst nu met een ‘laag eencijferig’ cijfer dalen op organische basis. Tot dusver rekende Heineken op een resultaat dat grotendeels in lijn zou zijn met vorig jaar.

In het derde kwartaal verkocht ’s werelds derde brouwerijgroep 2 procent minder bier op organische basis, hoewel de periode een extra verkoopdag telde. De grote boosdoener was Centraal- en Oost-Eruopa, waar een daling van 7 procent werd opgetekend. Groei in West-Europa en Azië Pacific - telkens 2 procent - kon dat niet goedmaken.

De groepsomzet kwam uit op 5,69 miljard euro, wat 1 procent meer is dan een jaar eerder. Organisch was er echter nauwelijks evolutie (+0,4%). De bedrijfswinst kende een lichte daling. Netto boekte Heineken 483 miljoen euro winst, gevoelig minder dan een jaar eerder (568 miljoen).

Volgens CEO Jean-François van Boxmeer blijven ‘de onderliggende handelsvoorwaarden’ doorheen Europa ‘uitdagend’. Heineken gaat daarom de inspanningen opdrijven om de efficiëntie te verhogen, vooral in Europa, ‘via herstructurering en andere kostengerelateerde initiatieven’.

Zoals kon verwacht worden verliest de biergroep stevig terrein op de Amsterdamse beurs. Na een kwartier handel is de koers al met 3,7 procent gedaald. Ook AB InBev, 's werelds nummer één, lijdt onder de tegenvallende cijfers van zijn concurrent en moet 1,3 procent prijsgeven in Brussel.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud