Advertentie

Heineken worstelt met grondstoffenfactuur

©Bloomberg

De Nederlandse biergigant koppelt een sterk rapport over het eerste halfjaar aan de boodschap dat duurdere grondstoffen aan de marges beginnen te vreten.

'Extrapoleer onze sterke halfjaarcijfers alsjeblieft niet naar het volledige boekjaar.' Het moet zowat de meest gehoorde boodschap zijn van Europese CEO's dit resultatenseizoen.

Een van de redenen? De snel oplopende kostprijs van allerhande grondstoffen begint stilaan te wegen. Die waarschuwing geeft ook Dolf van den Brink, de CEO van Heineken , maandag via het halfjaarrapport aan de aandeelhouders mee.

Een an sich prima rapport: de Nederlandse bierreus vertaalde een volumeherstel van 10 procent tegenover de pandemische eerste helft van 2020 in een verdubbeling van de bedrijfswinst tot ruim 1,6 miljard euro. Dat is ruim beter dan de 1,2 miljard euro waar analisten gemiddeld op rekenden.

De stijging van de grondstoffenkosten zal ook in 2022 een belangrijk effect hebben.
Dolf van den Brink
CEO Heineken

Toch tempert van den Brink meteen het enthousiasme. 'We zien een stijging van de grondstoffenkosten die ons vanaf de tweede helft van 2021 parten zal spelen en ook in 2022 een belangrijk effect zal hebben', klinkt het.

Luidens het jaarverslag over 2020 zijn de belangrijkste grondstoffen voor Heineken aluminium - voor blikjes - glas, gerst en energie. De chemiereus Solvay verhoogde vorige week nog de jaarprognose mede dankzij de sterke prijs van natriumcarbonaat (soda ash), een belangrijke grondstof voor glas.

Afrika en Azië

Van den Brink waarschuwt ook dat de resultaten over heel 2021 onder die van het prepandemiejaar 2019 zullen blijven. Bovendien zijn grondstoffen niet de enige factor die tot voorzichtigheid aanzetten. 'Covid-19 blijft een factor, zeker op cruciale markten in Afrika en Azië.'

Heineken is, met het rendabele gelijknamige biermerk, een belangrijke speler in veel opkomende landen die nu worstelen met een opstoot van het coronavirus. Van den Brink geeft ook nog aan de tijdens de pandemie fors geknipte budgetten voor marketing tegen 2023 weer op te zullen drijven tot een prepandemisch peil, wat ook tijdelijk op de winstmarge zal wegen.

Vorige week had AB InBev-CEO Michel Doukeris een gelijkaardige, zij het minder expliciete boodschap. 's Werelds grootste brouwer verkocht meer bier dan verhoopt in de eerste jaarhelft, maar zag de marges onder meer door duurdere grondstoffen en tegenzittende wisselkoersen aangevreten worden. De nieuwe CEO bleef ook voorzichtig door de bij analisten als 'conservatief' omschreven jaarprognose niet te verhogen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud