HelloFresh op topsnelheid door coronavirus

©ANP

Het maaltijdboxenconcept van HelloFresh is door de pandemie en lockdowns waanzinnig populair. Het bedrijf verwacht dit jaar bijna een omzetverdubbeling.

HelloFresh, de onlineleverancier van maaltijdboxen, is bijzonder tevreden over de gang van zaken en verhoogt zijn omzetverwachting voor dit jaar al voor de derde keer.

Het Duitse bedrijf rekent nu op een omzetgroei van 75 à 95 procent. Dat betekent dat de omzet in het meest optimistische scenario tot zowat 3,5 miljard euro zal stijgen.

Dat de vorige prognose nog maar van midden juli dateerde, geeft aan hoe hard het gaat. 'Een heropflakkering van Covid-19 in sommige van onze markten heeft de vraag naar onze producten weer aangezwengeld', luidt de verklaring.

Terwijl de wereldwijde golf van coronabesmettingen tal van bedrijven tot wanhoop drijft, blijkt het coronavirus een groeimotor voor HelloFresh. Begin dit jaar – voor van Covid-19 sprake was -  ging het management uit van ‘slechts’ 22 à 27 procent groei, maar de bestellingen voor maaltijdboxen lopen sinds de eerste lockdowns met volle snelheid binnen.

HelloFresh in tweede kwartaal 2020

  • 4,2 miljoen klanten (+75%).
  • 18,1 miljoen bestellingen (+103%).
  • 149 miljoen maaltijden (+122%).
  • 972 miljoen euro omzet (+123%).
  • 153,6 miljoen euro brutobedrijfswinst (ebitda) (+739%).

Consumenten bleken massaal te kiezen voor de HelloFresh-leveringen aan huis. De maaltijdboxen bevatten alle ingrediënten – en het recept - die ze nodig hebben om een of meerdere maaltijden te bereiden. Zo hoefden ze minder naar de supermarkt, konden ze de wachtrijen vermijden en het risico op besmetting vermijden. Het concept van HelloFresh bleek voor veel thuiswerkers ook handig om snel een warme, voedzame maaltijd in elkaar te boksen als alternatief voor een restaurantbezoek.

Het klantenbestand van HelloFresh telt al 4,2 miljoen lijntjes, driekwart meer dan een jaar geleden. Het bedrijf heeft niet alleen nieuwe zieltjes gewonnen, ook het bedrag per bestelling is hoger dan ooit.

De groei van de afgelopen maanden is uitzonderlijk. We zien dat klanten nieuwe gewoontes hebben aangenomen. Ze bestellen meer maaltijden in hun weekmenu doordat ze meer tijd thuis doorbrengen.
Dominik Richter
CEO en oprichter HelloFresh

‘De groei van de afgelopen maanden is uitzonderlijk. We zien dat klanten nieuwe gewoontes hebben aangenomen. Ze bestellen meer maaltijden in hun weekmenu doordat ze meer tijd thuis doorbrengen’, zegt Dominik Richter, de medeoprichter en CEO van HelloFresh. Ook andere bedrijven uit de sector als Just Eat Takeaway, Delivery Hero en het Belgische Mealhero beleven gouden tijden. ‘Het coronavirus heeft onze turboknop ingeduwd’, klonk het eerder bij Mealhero.

Vollere busjes

HelloFresh verwacht uit elke binnenkomende euro ook extra winst te puren. Het denkt dit jaar een bedrijfskasstroommarge te boeken tussen 9 en 11 procent, tegenover de eerdere prognose van 8 à 10 procent. Het bedrijf profiteert van hogere volumes en schaalvoordelen in productie en logistiek. Door geavanceerde software voor de transportplanning zitten de bezorgbusjes 16 procent voller dan een jaar voordien.

HelloFresh is een pionier in de wereld van maaltijdboxen en is nu actief in een tiental landen, waaronder de VS en België. Het kon oorspronkelijk groeien onder de vleugels van het Duitse Rocket Internet, was vorig jaar voor het eerst winstgevend en heeft een beurswaarde van bijna 8 miljard euro.   

Zalando

Ook andere bedrijven uit de stal van Rocket Internet boeren goed tijdens de coronacrisis. Zalando profiteerde van de winkelsluitingen en zag het klantenbestand met 20 procent stijgen tot 34 miljoen.

We zijn sterker uit de eerste golf van de coronapandemie gekomen dan we erin zijn gegaan.
David Schröder
Financieel directeur Zalando

‘We zijn sterker uit de eerste golf van de coronapandemie gekomen dan we erin zijn gegaan’, zei financieel directeur David Schröder. ‘We zijn op weg het startpunt te worden in de zoektocht van consumenten naar modeartikelen.’

Zalando rekent op 15 à 20 procent omzetgroei in 2020, en een bedrijfswinst van minimaal 250 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud