Herstructureringen duwen Vranken in het rood

Foto Thierry du Bois ©Thierry du Bois

De champagnegroep Vranken-Pommery Monopole heeft in het eerste halfjaar omzetmatig goed stand gehouden, maar herstructureringskosten deden het nettoresultaat rood kleuren.

De omzet van de Franse groep bleef in de eerste zes maanden nagenoeg stabiel op 125,5 miljoen euro. Dat is een fractie minder dan in het eerste halfjaar van 2011 (126,7 miljoen euro). Vooral de verkoop buiten Frankrijk hield goed stand. Daar groeiden de merken Pommery en Heidsieck & C° Monopole met meer dan 5 procent. De export van roséwijnen steeg met meer dan 10 procent. Hieruit kan worden afgeleid dat de verkoop in Frankrijk zelf krimp vertoonde.

Vranken boekte een courante bedrijfswinst van 8,5 miljoen euro, wat 2 procent meer is dan een jaar eerder. De eigenlijke bedrijfswinst daalde van 8,8 tot 7,4 miljoen euro. Vranken is zowel zijn commerciële activiteiten als bepaalde vestigingen aan het herstructureren. Zo werd de Duitse zetel overgebracht naar Berlijn, werd in de Champagnestreek de productie gecentraliseerd in Tours-sur-Marne en wordt in de Camargue het samenbrengen van de hele productie op het Domaine de Jarras in Aigues-Mortes voorbereid. Mede door deze herstructureringen lijdt Vranken een nettoverlies van 1,1 miljoen euro, waar er een jaar eerder nog een kleine winst (0,1 miljoen euro) in de boeken verscheen.

Vranken beklemtoont dat de resultaten van het eerste halfjaar niet mogen geëxtrapoleerd worden naar het hele jaar. De eindejaarsperiode is immers doorslaggevend voor een champagneproducent. De huidige verkooptrends sterken Vranken in de overtuiging over het hele jaar een hoger courant bedrijfsresultaat te boeken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud