'Het gaat slecht met onze horeca'

©Jerry De Brie

De Belgische horeca beleeft barre tijden. Dat bleek uit de algemene vergadering van Co.Br.Ha., de beursgenoteerde vennootschap boven brouwerij Haacht, bij uitstek een horecabrouwerij.

In de Belgische cafés en restaurants daalde de bierverkoop van Haacht vorig jaar met 6 procent, iets meer dan de achteruitgang met 4,42 procent in de hele Belgische horeca. Het marktaandeel van de horeca in het bierverbruik keldert al jaren. Vorig jaar werd 45,07 procent van alle pintjes in de horeca geconsumeerd. Tien jaar geleden lag die verhouding nog omgekeerd en werd ruim 54 procent van de bieren nog in cafés en restaurants verbruikt.

‘Het gaat slecht met onze horeca en het gaat nog verslechteren’, stelt gedelegeerd bestuuder Fréderic van der Kelen. ‘De geplande invoering van de elektronische kassa vanaf 2016 doet nu al honderden uitbaters er vervroegd mee stoppen. De btw en de sociale lasten in de horeca liggen te hoog om op lange termijn fundamenteel winstgevend te zijn. Wij hebben zelf al een zestigtal cafés te koop.’

De brouwer stelt dat de horeca al jaren achteruit gaat. ‘Het rookverbod, de gestegen alcoholcontroles, en het veranderende consumptiepatroon knagen aan de omzet van de cafés. Jongeren gaan bijvoorbeeld nu een bak bier kopen in het warenhuis om die thuis op te drinken in plaats van pintjes te trakteren op café.’

Bradeerprijzen

In de warenhuizen knaagt dan weer de hevige concurrentie aan de marges. ‘Sommige concurrenten bieden hun pilsbieren aan de helft van de prijs aan. Hoe kan je daar dan nog winst op maken? Bovendien is het slecht voor het imago van bier op de lange termijn, omdat het geassocieerd wordt met bradeerprijzen’, stelt van der Kelen.

Gelukkig is er de export. Op een aantal markten, zoals Frankrijk, het VK en Italië, steeg de uitvoer van Haacht met ruim 10 procent. Daardoor daalde de verkoop globaal slechts met 2,1 procent. In omzet was er zelfs een lichte groei met 0,7 procent tot 95,4 miljoen euro dankzij prijsstijgingen en het feit dat er meer speciaalbieren werden verkocht, waarop de marges groter zijn. 2014 is trouwens ‘aanmoedigend gestart’, stelt van der Kelen. ‘Ook al mogen we niet euforisch worden en is het jaar lang niet voorbij.’

In de goed gevulde zaal las één aandeelhouder een lange brief voor waarop Co.Br.Ha. als een ‘binnenvetter’ werd bestempeld. ‘Dat is iemand die meer betekent dan men naar zijn uiterlijk zou oordelen. Want het laatste wat men kan zeggen is dat men hier te koop loopt met zijn bezittingen, of pronkt met zijn resultaten’, aldus de aandeelhouder.

Geen delisting

Volgens de aandeelhouder, die zelfs zijn notaris ervoor inschakelde, probeert de brouwerij bewust de resultaten te ‘downsizen’, misschien met het oog op een goedkope delisting. ‘Jullie hebben minstens 430 horecapanden. Daarnaast een goed draaiende brouwerij, die we op 6 keer de ebitda (operationele cashflow) kunnen waarderen, bezittingen in Frankrijk en Nederland, en twee wijngaarden in Frankrijk. Schulden zijn er amper. Het eigen vermogen is in zeven jaar gestegen met 35 procent tot 93 miljoen euro. En dat is een grove onderschatting, want veel horecapanden staan in de boeken tegen nul euro gewaardeerd omdat ze op 33 jaar worden afgeschreven.’

Van der Kelen antwoordde dat de situatie voor een horecabrouwer totaal niet meer vergelijkbaar is met enkele jaren geleden. ‘De gouden tijden zijn achter de rug. Probeer maar eens een leegstaand café in een dorp te verkopen tegen een goede prijs. Daar is geen vraag naar. Bovendien is de concurrentie veel harder geworden. U vertrekt van een boekhoudkundige benadering, terwijl de realiteit gans anders is.’ De brouwerskopman zei ook dat een delisting ‘totaal uitgesloten is’, en dat een waardebepaling bijgevolg theoretisch blijft. ‘De beurskoers is niet onze eerste zorg’, aldus van der Kelen.

De aandeelhouders keurden tot slot alle agendapunten goed, waaronder de mogelijkheid tot de inkoop van eigen aandelen. Het nettodividend stijgt met een halve euro tot 12,50 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud