Hindoeleider vraagt AB InBev biermerk Brahma te laten vallen

Een reclamebeeld voor Brahma uit 2013.

Het Braziliaanse biermerk Brahma valt niet in de smaak bij de hindoe-gemeenschap die de gelijknamige god vereert.

Moet AB InBev zich zorgen maken over zijn Braziliaanse merk Brahma? Een hindoeleider die naar de Verenigde Staten emigreerde, vindt in elk geval dat het merk moet verdwijnen. Volgens Rajan Zed, de voorzitter van de Universal Society of Hinduism, is de merknaam kwetsend voor de hindoegemeenschap.

Brahma is samen met Vishnu en Shiva een van de belangrijkste drie goden van het hindoeïsme. De scheppende god kan volgens Zed niet misbruikt worden om bier te verkopen. Hij roept de Belgisch-Braziliaanse brouwer op een nieuwe naam te kiezen.

Het merk Brahma werd in Brazilië bedacht door Joseph Villager, een Zwitserse emigrant die in Rio de Janeiro een brouwerij had opgericht. De reden voor de naamkeuze is niet bekend, maar volgens sommigen zou het een eerbetoon zijn aan Joseph Bramah, een Engelsman die de mok heeft uitgevonden. AB InBev kan ervoor kiezen de ‘h’ in Brahma twee posities naar rechts op te schuiven.

AB InBev is niet de enige brouwer die met zijn merknamen de goden uitdaagt. Op het internet zijn bieren te vinden met namen als ‘Allah’, ‘Koran’, ‘(Happy) Buddha’ en ‘Vishnu!’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud