Investeringen remmen winstgroei Miko

Frans Van Tilborgh, de CEO van Miko ©Wim Kempenaers (WKB)

Miko, actief in koffieservice en kunststofverpakkingen, realiseerde bijna 10 procent meer omzet in het eerste halfjaar. De winst ging ook hoger maar in mindere mate, vooral door investeringen, onderhoudswerken en opstartkosten in de kunststofverpakkingsafdeling.

Het Turnhoutse familiebedrijf werkte in het eerste halfjaar een omzet bijeen van 84,1 miljoen euro. De stijging met 9,8 procent is vooral te danken aan overnames van koffieservicebedrijven in Zweden (Kaffekompaniet) en Denemarken (ABC Mokka) die in de eerste helft van 2013 werden gedaan. Daarnaast stegen ook de verkoopvolumes.

De omzet was netjes verdeeld tussen koffieservice (42,6 miljoen euro) en kunststofverpakkingen (41,6 miljoen), maar de evolutie van beide divisies verliep niet tegen hetzelfde tempo. In het koffiesegment groeide de omzet met 15,4 procent, in het kunststofsegment was er 4,7 procent omzetgroei.

De ebitda (bedrijfswinst voor afschrijvingen en afboekingen) dikte 18,8 procent aan tot 11,4 miljoen euro. De groei van de bedrijfswinst (ebit) was minder sterk: met 8,5 procent toenemen tot 6,3 miljoen euro. Dat is te wijten aan de sterk gestegen afschrijvingen, een gevolg van de aanzienlijke investeringen die in 2013 werden doorgevoerd.

Winstmatig evolueerden de twee divisies in tegengestelde richtingen. In de koffieserviceafdeling dikte de bedrijfswinst 82,7 procent aan dankzij de overnames in Scandinavië en hogere volumes. Het bedrijfsresultaat van de kunststofverpakkingsafdeling daalde met 24,5 procent. Miko investeerde in zijn Poolse fabriek in nieuwe productie-, opslag- en kantoorruimte, wat hogere afschrijvingen met zich mee brengt. Voorts lag door onderhoudswerken een belangrijke productielijn enkele maanden stil. Er werden ook opstartkosten gemaakt voor het project in Indonesië, een joint venture met de lokale kunststofverwerkende onderneming Innoware.

Gewoontegetrouw geeft Miko geen becijferde vooruitzichten, maar in het persbericht klinkt CEO Frans Van Tilborg positief. 'Hoewel de prijzen voor ruwe koffie op de wereldmarkt recent terug zijn gestegen zijn wij positief over de toekomst.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud