Kapitein Iglo koopt Lutosa

Stéfan Descheemaeker, na omzwervingen bij AB InBev en Delhaize nu CEO van Nomad Food. ©debby termonia

Nomad Food neemt de Europese activiteiten van de diepvriesgroep Findus over. De groep, onder leiding van ex-AB InBev en ex-Delhaize-topmanager Stéfan Descheemaeker, kocht vier maanden geleden al Iglo, en creëert met deze deal een reus in de globale diepvriesvoedingssector.

Met Findus krijgt Nomad ook het merk Lutosa van de 'schatjes van patatjes' onder zijn hoede. Na de overname van Lutosa (van PinguinLutosa) moest McCain de retailactiviteiten van Lutosa afstoten op vraag van Europa. De fabrieken bleven wel eigendom van McCain. Nu verandert het merk Lutosa opnieuw van eigenaar en wordt het het broertje van Iglo.

Nomad  telt 500 miljoen pond (zo'n 700 miljoen euro) neer voor Findus. Daarvan is 400 miljoen pond of 560 miljoen euro in cash, komende van de cashreserves van Nomad en een krediet van UBS, Credit Suissie en Barclays. Daarnaast krijgen de eigenaars van Findus, een groep investeerders waaronder Lion Capital, Highbridge Capital en Sankaty Advisors, 8,4 miljoen aandelen van Nomad, die ze de komende twee jaar niet mogen verkopen.

'Deze transactie ligt in de lijn van onze groeistrategie en is een aanzienlijke mijlpaal op weg naar ons doel om een globaal voedingsbedrijf uit te bouwen', zegt Nomad-CEO Stéfan Descheemaeker in een persbericht. 'Hoewel de activiteiten die we overnemen op zich al sterke, aantrekkelijke activa zijn, ontsluiten we nieuwe groeimogelijkheden door ze te combineren met onze bestaande business.'

Die business is een ander groot diepvriesmerk, Iglo. Dat merk is het op een na grootste ter wereld. Maar die positie is goed voor een globaal marktaandeel van amper 3,3 procent. Dat illustreert dat er nog veel ruimte is voor consolidatie in de sector. Bovendien heeft Iglo al de merkrechten voor Findus in Italië in handen, waardoor het bijeen brengen van beide merken binnen dezelfde groep evidente voordelen biedt.

Synergieën

De gecombineerde groep heeft een pro forma omzet van om en bij 2,1 miljard euro, en wordt vooral op de Europese diepvriesmarkt een absolute topper. De fusiegroep zal in totaal 4.300 werknemers tellen. Vraag is of dat zo zal blijven. Nomad verwacht jaarlijks 25 tot 30 miljoen euro aan synergieën uit de deal te kunnen puren gedurende een periode van drie jaar.

Nomad had in juni exclusieve gesprekken met Findus aangeknoopt. Toen dreigden concurrentiebezwaren, omdat Iglo en Findus samen een te groot marktaandeel zouden verwerven in de sector van diepgevroren vis. Die klip werd echter omzeild door de Findus-activiteit in kwestie, Young's Seafood, buiten de deal te houden. Er moeten wel nog enkele formaliteiten afgerond worden. Zo moet Findus nog zijn personeel in Frankrijk informeren, en moeten de concurrentieautoriteiten hun zegje doen. De deal zou tegen het einde van het jaar rond moeten zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud