Advertentie
Advertentie

Kasteelbier springt op trend naar minder alcohol

Kasteelbier, bekend om zijn versies met relatief veel alcohol, gooit het over een andere boeg en krijgt voor het eerst een laagalcoholische variant: de Xtra. Brouwerij Vanhonsebrouck gaat mee in de trend naar minder zware bieren.

Precies 30 jaar geleden startte de West-Vlaamse brouwerij Vanhonsebrouck met de verkoop van het donkere Kasteelbier in flesjes van 33 centiliter. Het was het eerste wapenfeit van huidig CEO Xavier Vanhonsebrouck, toen hij in 1991 in de familiebrouwerij opstartte. Zijn vader Luc had het bier met 11 procent alcoholvolume twee jaar eerder gelanceerd in flessen van 75 centiliter om het succes van Westvleteren na te bootsen. Al snel erna volgde een tripel, eveneens met 11 procent alcoholvolume. Daardoor hoorden de brouwsels tot de zwaarst alcoholische in hun gamma. In 2007 kwam daar Kasteel Rouge (8%) bij, het meeste verkochte bier in het gamma.

We spelen met de Xtra in op de trend van session bieren, die erg populair zijn in de Verenigde Staten, een belangrijk exportland voor ons.

Xavier Vanhonsebrouck
Topman brouwerij Vanhonsebrouck
Advertentie

De brouwer produceerde verder een iets lichtere blonde versie van 7 procent en de zwaar gehopte Hoppy. Die verdwijnen ten voordele van de Xtra, die met 4,5 procent alcoholvolume minder alcoholisch is dan een Belgische pils, die meestal 5,2 procent telt. Het blijft wel een hogegistingsbier met nagisting in de fles. Er wordt ook gebruikgemaakt van dryhopping, waarbij hop na het brouwen wordt toegevoegd.

Verenigde Staten

'We spelen met de Xtra in op de trend van session bieren (bieren met weinig alcohol, red.), die erg populair zijn in de Verenigde Staten, een belangrijk exportland voor ons', zegt topman Xavier Vanhonsebrouck. 'Daarnaast is er ook hier steeds meer vraag naar speciaalbieren die weinig alcohol bevatten en toch veel smaak bieden.'

Almaar meer brouwers die bekendstaan voor hun zware speciaalbieren brengen versies met minder alcohol uit. De trappisten van Westmalle lanceerden onlangs een Extra met 4,8 procent alcohol. Westmalle moest de productie door het grote succes al uitbreiden. Door de toegenomen alcoholcontroles en het besef dat te veel alcohol de gezondheid schaadt, kiezen meer consumenten ervoor beter maar minder te drinken, blijkt uit diverse studies.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.