Advertentie
Advertentie

Londense beursschelp neemt Iglo over

©rv

Iglo Group, de producent van diepvriesproducten zoals fishsticks en spinazie in roomsaus, wordt door het investeringsfonds Permira voor 2,6 miljard euro verkocht aan de Amerikaanse groep Nomad Holdings. Die bestaat amper een jaar, en was tot dusver nog een lege beursschelp op de London Stock Exchange, op zoek naar een overnameprooi.

De grootste diepvriesproducent van Europa komt in handen van het Amerikaanse Nomad Holding. Iglo Group verkoopt vis, vlees en groenten onder de merken Iglo, Birds Eye en Findus. Bij consumenten is Iglo bekend van het reclamefiguurtje Captain Iglo, dat jarenlang Iglo's fishsticks aanprees.

Een oud reclamefilmpje van Captain Birds Eye, de Britse variant van Captain Iglo.

Nomad betaalt het investeringsfonds Permira 2,6 miljard euro voor de deal. Het wil de deal betalen met cash en met naar schatting 750 miljoen dollar (697 miljoen euro) aan inkomsten uit een beursnotering. Nomad staat nu al genoteerd op de beurs van Londen, maar wil een tweede notering in New York. Permira, dat Iglo in 2006 voor 1,9 miljard euro kocht van het voedingsconcern Unilever, behoudt een belang van 9 procent in het diepvriesbedrijf.

Nog overnames

Iglo groeide vorig jaar in 8 van de 12 landen waarin het actief is. Toch daalde de omzet naar 1,47 miljard euro. De reden is dat het bedrijf een slecht draaiende maaltijdafdeling verkocht. Bovendien had het bedrijf het niet onder de markt in zijn twee belangrijkste afzetmarkten Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De cashflow (ebitda) van het bedrijf bedroeg vorig jaar 306 miljoen euro.

Nomad Holding beschouwt de overname van Iglo en zijn 2.800 medewerkers als de belangrijkste stap in zijn poging om uit te groeien tot een groot voedingsconcern. Om zijn ambities in de verf te zetten, verandert Nomad Holding zijn naam binnenkort naar Nomad Foods.

Het Amerikaanse bedrijf, dat pas in 2014 werd opgericht door de ondernemers Martin Franklin and Noam Gottesman, wil nog overnames doen in de voedingssector. Zowel in domeinen waar het nu al actief is als in compleet nieuwe takken. Opmerkelijk is dat Iglo eigenlijk niet helemaal past in het plaatje dat Nomad bij zijn oprichting schetste van zijn overnamedoelwitten:

Nomad bestaat amper een jaar, en was sinds die oprichting op zoek naar een doelwit. Dat heeft de beursschelp nu gevonden, al lijkt Iglo niet meteen te zijn wat de oprichters aanvankelijk voor ogen hadden. ©Nomad Holdings

Ontdekkingsreiziger

Iglo ontstond in het begin van de 20ste eeuw, toen de Amerikaanse ontdekkingsreiziger en wetenschapper Clarence Birdseye ontdekte dat de vis die hij invroor op zijn trips lang houdbaar bleven. Uit zijn ontdekking vloeide het in de VS en het VK iconische diepvriesmerk Birds Eye voort.

Zijn 'fish fingers' - of fish sticks zoals wij ze kennen - werden erg populair. In 1956 begonnen Birds Eye en zijn nieuwe moederbedrijf Unilever de producten succesvol in België te verkopen, onder de merknaam Iglo. Later volgden andere Europese landen zoals Duitsland en Nederland. Op 100 jaar tijd groeide het bedrijf zo uit tot de grootste diepvriesproducent van Europa, met een marktaandeel van zowat 30 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud