Lotus Bakeries start eigen verkoopkantoor in Zuid-Korea

©BELGA

Koekjesbakker Lotus Bakeries heeft in Zuid-Korea een eigen verkoopkantoor opgericht. Dat gebeurt door middel van de overname van de huidige commerciële partner in het land, die al 25 jaar actief is onder de naam Lotus Korea. Vorig jaar gebeurde al hetzelfde in China.

'Na 25 jaar aanwezigheid en sterke groei in deze markt is de uitbouw van een eigen kantoor in deze regio de volgende stap in de langetermijnstrategie van Lotus Bakeries', klinkt het in een persbericht. Lotus Korea draait een gemiddelde omzet van 30 miljoen euro per jaar en een operationele winst van zo'n 3 miljoen euro. Er werken 60 mensen bij het bedrijf.

Lotus koopt de twee referentie-aandeelhouders van zijn Koreaanse partner uit. Het gaat om de heren Lee en Cha. Zij zullen allebei na de overname aan boord blijven als bestuurder van wat een volle dochter van de Lotus Bakeries Group zal worden. 'Er worden afspraken gemaakt om een vlotte transitie en continuïteit te verzekeren', klinkt het nog.

Lotus Korea verdeelt niet enkel de producten van Lotus Bakeries, maar ook van 'een select aantal merkfabrikanten uit Europa en de Verenigde Staten'. Zo zitten onder meer Hershey's chocolade en ook de producten van de Belgische chocoladefabrikant Belcomar in het aanbod.

Lotus Korea verdeelt op dit moment nog andere merken. Zal dat ook na de overname het geval blijven?

'Ja, de huidige omzet van Lotus is te klein om alleen te verdelen. Het is belangrijk om de andere merken ook te behouden. Er zullen wel een aantal kleinere merken uit de portefeuille verdwijnen. In Spanje hebben we het bijvoorbeeld ook op die manier aangepakt. 

Wat is het gewicht van Lotus in de portefeuille van Lotus Korea?

'Op dit moment levert Lotus een derde van de margebijdrage. Onze speculoos is vandaag het meest ingevoerde koekje van Zuid-Korea geworden. Het is een mooi moment om de investering te doen. Zuid-Korea is een stabiel en rijk land, waar consumenten interesse hebben in kwaliteit. Naast speculoos verdelen we nu al Luikse wafels. We willen ook snel Dinosauruskoeken introduceren. We hebben de ambitie om te groeien, maar we willen er geen becijferd doel op kleven. We zijn slechte voorspellers. Om te groeien zullen we de komende jaren uiteraard vooral moeten investeren. Zo willen we het marketing- en salesteam versterken met goede lokale mensen.'

Heeft u plannen om met Lotus Korea ook buurlanden van Zuid-Korea te bedienen?

'Nee, dat is niet mogelijk. De retailers in Zuid-Korea verschillen sterk van die in bijvoorbeeld Japan. Er vallen op commercieel gebied geen synergieën te realiseren.'

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud