Advertentie
Advertentie

Lotus wil van Nākd derde exportmerk maken

©Tom Verbruggen

De koekjesproducent Lotus Bakeries heeft grote plannen met het merk Nākd. Dat koekje komt in handen van Lotus doordat het bedrijf zijn Britse sectorgenoot Natural Balance Foods koopt. Nākd wordt naast Lotus Speculoos en de Dinosauruskoeken van Lotus het derde merk waarmee Lotus de wereld wil veroveren.

Enkele dagen nadat bekend raakte dat Lotus 67 procent van de aandelen van Natural Balance Foods koopt, wordt duidelijk welke plannen Lotus heeft met zijn nieuwe divisie. Het voornaamste merk, Nākd (spreek uit: neejked), zal naast de bekende speculoos en de Dinosauruskoeken gebruikt worden om Lotus sterker op de kaart te zetten in Europa en de rest van de wereld.

©rv

Als Lotus actief wil worden in een nieuw land, zal het daar eerst zijn speculoos lanceren en als die goed verkoopt, kunnen ook andere merken - met op kop de Dinosauruskoeken en de Nākd-natuurrepen - volgen. 'We willen met Nākd naar landen trekken waar we al actief zijn', zegt Lotus-CEO Jan Boone. 'We zullen met Nākd niet naar pakweg India trekken, want daar zijn we nog niet actief met onze speculoos.'

Voor de in België erg populaire Dinosauruskoeken hanteert Lotus dezelfde strategie. De koeken zijn al te koop in België en Frankrijk en sinds enkele maanden ook in Nederland. 'Binnenkort trekken we er mee naar Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland', zegt Boone. 'Maar het zal jaren duren om het merk op de kaart te zetten.'

Volgens Boone hebben niet alle merken van zijn bedrijf het potentieel om internationaal een succes te zijn. 'Koekjes zoals onze frangipanes en madeleines zijn in België enorm populair, maar in het buitenland hebben ze minder kans om een succes te worden.'

Lees dinsdag het interview met Jan Boone in De Tijd

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud