Lunch Garden opent webwinkel

©rv

De restaurantketen Lunch Garden opent in mei een webwinkel en gaat maaltijden aan huis leveren. Daarnaast wil het ook meer zakenmensen naar zijn restaurants lokken.

‘Wie gerechten als stoofvlees, carbonade of vol-au-vent wil maken, heeft veel werk en moet heel wat ingrediënten aankopen. Wij geloven dat er een markt is voor mensen die zulke maaltijden kant-en-klaar aan huis willen krijgen geleverd’, zegt Lunch Garden-CEO Annick Van Overstraeten. Daarom opent haar bedrijf midden mei een webwinkel waarop klanten gerechten online kunnen bestellen. ‘Die zullen op de dag zelf worden geleverd. Koud, dus mensen zullen de schotel thuis nog moeten opwarmen.’

Zakenmensen willen niet in de file staan en komen steeds vaker bij ons vergaderen.
Annick Van Overstraeten
CEO Lunch Garden

In een eerste fase zal Lunch Garden alleen in Brussel aan huis leveren. ‘We willen het project eerst goed testen voor we een grote uitrol organiseren’, zegt Van Overstraeten. In een eerste fase zullen de gerechten bereid worden in de restaurants. Maar later zouden ze vanuit een centrale keuken kunnen worden verstuurd.

Wie kleine hoeveelheden bestelt, zal moeten betalen voor de levering aan huis. ‘Maar wie grote hoeveelheden bestelt, zal zijn gerechten wellicht gratis geleverd krijgen. Zulke dingen bekijken we momenteel nog’, zegt Van Overstraeten.

Lunch Garden investeert niet alleen in e-commerce, maar ook in zijn restaurants. Het wil zich onder andere meer richten op zakenmensen. ‘In een testrestaurant in Kuringen hebben we onze businesscorner verbeterd en uitgebreid. Dat doen we omdat we merken dat zakenmensen onze restaurants vaker bezoeken tijdens de spits. Omdat ze hun tijd niet willen verdoen in de file, vergaderen ze in onze restaurants, die grote parkings hebben en naast drukke invalswegen liggen.’

Koffie

Daarnaast is het aanbod fruit, salades en vis uitgebreid. ‘Ons traditionele aanbod van Douwe Egberts-koffie breiden we uit met koffie van Illy.’ De vernieuwingen die aanslaan in het testrestaurant zullen worden ingevoerd in de andere 71 restaurants van de groep. 16 daarvan zullen tegen 2017 versneld grondig vernieuwd worden.

Lunch Garden heeft er een stabiel 2015 opzitten. De omzet steeg met 0,5 procent naar 136 miljoen euro. ‘We waren aan een goed tempo aan het groeien, maar de terreurdreiging in november en december heeft mensen uit onze restaurants weggehouden. Dat heeft ons parten gespeeld’, zegt Van Overstraeten. Ook de marge van de operationele kasstroom (ebitda) bleef stabiel op 15 procent. Lunch Garden is er wel in geslaagd zijn nettoverlies van 1 miljoen euro om te buigen naar een winst van 2,8 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect