Lunchketen The Foodmaker breidt uit naar Frankrijk

Ondernemer Lieven Vanlommel wil met zijn keten uitbreiden in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. ©REPORTERS

De Kempense ondernemer Lieven Vanlommel opent zijn eerste Franse The Foodmaker-restaurant. 'Er is in Frankrijk ruimte voor 100 vestigingen. De Fransen eten veel salades.'

Morgen opent in Parijs de eerste Franse vestiging van The Foodmaker, een Belgische keten van restaurants die biovoeding en voeding zonder bewaarmiddelen, smaakstoffen en geraffineerde suiker serveert.

50 miljoen
Omzetprognose
Dit jaar wil Starmeal - het moederbedrijf van The Foodmaker - 50 miljoen euro omzet boeken. Dat zou 38 procent meer zijn dan in 2018.

Het is een nieuwe etappe in de buitenlandse expansie die ondernemer Lieven Vanlommel vorig jaar begon. In eigen land zijn er twaalf The Foodmakers. 'In 2020 moeten dat er 20 zijn, ook in het buitenland.'

Kraampjes

Nog meer groei moet er komen van The Foodmaker-kraampjes in supermarkten. Mensen kunnen er tijdens het shoppen bereide salades en lunch kopen. Eind 2020 wil The Foodmaker 500 van zulke supermarktkraampjes hebben in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland.

'We hebben er al 70 bij Delhaize. In Nederland testen we in vijf Albert Heijn-winkels. In Frankrijk openen we dit jaar nog 84 saladbars in de supermarktketen Monoprix. Bij een Duitse supermarktketen plannen we tests in 25 supermarkten.'

500
Kraampjes
In 2020 wil The Foodmaker in 500 supermarkten aanwezig zijn met kleine kraampjes. Het aantal losstaande restaurants moet stijgen naar 20.

Met Delhaize gaat de samenwerking nog verder. In vijf Belgische steden baten Delhaize en The Foodmaker samen het winkelconcept Food Atelier uit. Mensen kunnen er hun online bestelde boodschappen van Delhaize.be ophalen, een beperkt assortiment Delhaize-producten vinden en ter plekke gemaakt ontbijt, lunch, aperitief en avondmaaltijden van The Foodmaker.

Delhaize droomt ervan 200 van die stadswinkels te openen. 'Wij zijn telkens hun partner', zegt Vanlommel.

Winstgevend

20 miljoen
Investeren
Starmeal investeerde vorig jaar 20 miljoen euro in zijn expansie.

De omzet van The Foodmaker steeg vorig jaar met 15 procent naar 7 miljoen euro. Moederbedrijf Starmeal boekte 36 miljoen euro omzet, of 16 procent meer dan een jaar eerder. 'Dit jaar ronden we de kaap van 50 miljoen euro omzet. We maakten operationeel en netto winst. Meer details geven we niet', zegt Vanlommel.

Starmeal investeerde vorig jaar 20 miljoen euro in zijn expansie. Eigenaar Vanlommel krijgt de steun van een Duitse investeerder van wie de naam niet bekend is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect