Meer omzet, minder winst voor Duvel Moortgat

De bieren van Liefmans boekten een omzetstijging van 43,5 procent in het eerste halfjaar.

Duvel Moortgat, de brouwer van het gelijknamige blonde degustatiebier, heeft in het eerste halfjaar bijna 10 procent meer omzet gerealiseerd. De winst werd echter gedrukt door investeringen, marketinginspanningen en hoge grondstofkosten. Dankzij de goede zomer rekent het bedrijf toch op groei van zowel omzet als winst over het hele jaar.

Het weer zat in de eerste zes maanden van het jaar niet mee. We kenden een koude en natte lente, en maar heel weinig zonnige dagen. Allesbehalve terrasjesweer dus en weinig gunstig voor bierbrouwers. Bovendien is de conjunctuur niet zo best, zodat consumenten op hun duiten passen.

Met een omzetgroei van 9,4 procent tot 86,8 miljoen euro leverde Duvel Moortgat dan ook een sterke prestatie. De groei werd wel positief beïnvloed door positieve wisselkoersverschillen.

Nagenoeg alle bieren uit de portefeuille realiseerden een hogere omzet. Bij het kernbier Duvel bedroeg de omzetgroei 4,2 procent, waarbij de speciale variant Duvel Tripel Hop een handje toestak. De sterke groei van de Achouffe-bieren (+24%) is mede te danken aan investeringen in distributie en naambekendheid op de prioritaire exportmarkten.

Vedett deed het minder goed in België, maar zag de omzet toch groeien dankzij de groeiende export naar Azië. Intensieve promotiecampagnes kwamen Liefmans ten goede en zorgden voor een omzetstijging van 43,5 procent. De abdijbieren van Maredsous realiseerden 11 procent meer omzet, vooral dankzij de buitenlandse verkoop. De groei van De Koninck was bescheiden: de aandacht ging vooral naar het verzekeren van de kwaliteit en het uitvoeren van de vorig jaar uitgewerkte marketingstrategie.

Wat de buitenlandse activiteiten betreft, zag Brewery Ommegang in de VS de omzet gestaag stijgen. In totaal waren de niet-Belgische markten goed voor 44 procent van de omzet in het eerste halfjaar.

De resultaten konden de omzetgroei echter niet volgen. Zo daalt de bedrijfswinst met 14,9 procent tot net geen 15 miljoen euro en zakt de bedrijfskasstroom (ebitda) met 10 procent tot 22 miljoen euro. In zijn persbericht verwijst Duvel Moortgat allereerst naar de lastige vergelijkingsbasis: het eerste halfjaar van 2011 was zeer sterk. Voorts wogen hoge grondstofkosten en gestegen personeelskosten op de winst, maar ook de ingebruikname van het nieuwe logistieke centrum in Puurs en doorgedreven marketingscampagnes voor De Koninck, Duvel Tripel Hop en Liefmans.

Netto boekt Duvel Moortgat een winst van 9,8 miljoen euro, dat is 5 procent minder dan een jaar eerder.

De brouwer uit Breendonk is echter optimistisch gestemd voor het hele jaar, niet in het minst dankzij de al bij al redelijke zomer. Hij rekent daarom voor het hele jaar niet alleen op een hogere omzet 'in lijn met de eerste jaarhelft', maar ook op een hogere winst dan in 2011.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud