Mexicaanse bierprimus plooit voor wereldleider

Foto Bloomberg

Mexico is zijn brouwers kwijt. Na Femsa valt wellicht ook Modelo in buitenlandse handen. Vechten voor autonomie en dan plooien. Het lijkt wel een remake van de Anheuser-Busch-deal.

Victoria! De overwinningskreet van Carlos Brito wanneer hij straks de Mexicaanse brouwer Modelo volledig inlijft? Neen. Wel een van de topmerken in de portefeuille van Modelo en het favoriete biermerk van topman Carlos Fernandez. ‘Het heeft een aparte smaak en kleur. Is ook een beetje zoet’, vindt hij. Het valt te betwijfelen of hij er straks eentje zal drinken na de ondertekening van het contract dat de deur wagenwijd openzet voor AB InBev. Want Fernandez en de andere families achter de Mexicaanse brouwer hebben de jongste jaren fel gevochten voor hun onafhankelijkheid.

Hun voorouders - de vrienden en zakenpartners Félix Aramburuzabala en Don Pablo Díez Fernández - richtten de familiale groep bijna 90 jaar geleden op, in 1925. Onder het bewind van de twee brouwerfamilies groeide Modelo uit tot de grootste bierproducent van Mexico, met de ‘blockbuster’ Corona als de speerpunt van de merkenportefeuille. ‘Twintig miljoen Mexicanen kunnen niet fout zijn’, luidde de slogan van Corona ooit.

Ook het buitenland leerde Corona te drinken. Het bier groeide uit tot een van ’s werelds populairste merken. In 1997 werd Corona het meest gedronken geïmporteerde bier in de VS. Dat is vandaag nog steeds het geval.

In datzelfde jaar werd Carlos Fernandez op 31-jarige leeftijd de CEO van de biergroep. Hij nam de teugels over van zijn oom Antonio Fernandez. Carlos, voortaan ook voorzitter van de raad van bestuur, dook niet uit het niets op bij Modelo. Hij begon er 14 jaar eerder onderaan de ladder en moest toen zelf gerstzakken dragen en het fermentatieproces leren kennen.

Op de Mexicaanse markt groeiden Modelo en concurrent Femsa uit tot de twee marktleiders. Modelo domineert met een marktaandeel van zo’n 56 procent de sector. Door zijn internationale succes werd Modelo de op vijf na grootste brouwer ter wereld. Vorig jaar produceerde de groep 56 miljoen hectoliter bier en boekte ze een omzet van omgerekend 5,2 miljard euro.

Het succes van Modelo wekte de interesse van sectorgenoten. In 1993 ging Modelo een strategische alliantie aan met Anheuser-Busch. Het staat nog steeds in voor de import van de bieren van de groep in Mexico. Anheuser-Busch kreeg nadien ook een belang van 50,2 procent in zijn Mexicaanse sectorgenoot (maar slechts 43 procent van de stemrechten). Toen de Amerikaanse groep in 2008 in het vizier kwam van InBev probeerde topman August Busch IV van zijn bedrijf een te grote brok te maken door aan te sturen op een volledige overname van Modelo. De Mexicanen liepen echter niet warm voor zijn avances en August Busch moest zich gewonnen geven in zijn strijd tegen de Leuvense bierreus. De veranderingen bij haar coaandeelhouder wijzigden evenwel niets aan de houding van de Mexicaanse groep. Fernandez en de zijnen bleven hun onafhankelijk boven alles verdedigen.

Maar nu lijkt hij te plooien. Waarom is niet meteen duidelijk. Gaat Fernandez hetzelfde lot tegemoet als August Busch IV? Busch verzette zich lang tegen de overname door InBev, maar moest uiteindelijk plooien. Na de deal kreeg hij (boven op het geld voor zijn aandelen) 10,3 miljoen dollar en bleef hij in dienst als consultant. Hij werd tevens opgenomen in de raad van bestuur van AB InBev.

Drie jaar later werd zijn mandaat niet verlengd. En verdween de enige vertegenwoordiger van het vroegere Anheuser-Busch uit de raad van bestuur.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud