Mexico onderzoekt biermonopolie

Een arbeider van Grupo Modelo wandelt op een loopbrug boven een container graan.

De Mexicaanse concurrentiewaakhond Comisión Federal de Competencia (Cofeco) opent een onderzoek naar monopolistische praktijken op de Mexicaanse biermarkt. Dat meldt de commissie zelf in een mededeling, zonder informatie te verstrekken over de betrokken bedrijven.

De Mexicaanse biermarkt wordt gedomineerd door Grupo Modelo en Femsa Cerveza. Die eerste is voor de helft in handen van AB InBev, de tweede werd recent overgenomen door het Nederlandse Heineken. Een woordvoerder van Cofeco liet aan persagentschap Reuters enkel weten dat 'enkele van de belangrijkste bierbedrijven in het onderzoek betrokken zijn'.

Naast de twee dominante spelers, proberen ook heel wat kleinere bierbrouwers te groeien in de belangrijke biermarkt die Mexico is. De meesten hebben intussen al een voet tussen de deur gekregen bij cafés en restauranthouders. Ze zouden echter problemen ondervinden om op nationale schaal een distributienetwerk op te zetten.

Cofeco gaat nu onderzoeken of de marktleiders hun boekje te buiten zijn gegaan bij het vrijwaren van hun positie. De commissie doet dat na een klacht van een niet nader genoemde onderneming. Een reactie van Grupo Modelo of Femsa Cerveza ontbreekt vooralsnog. AB InBev wil niet reageren op het nieuws.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud