Advertentie
Advertentie
voorkennis

Michel(ob) Ultra

AB InBev-CEO Michel Doukeris (r.) met voorloper Carlos Brito

Mogelijk kan Michel Doukeris als aftrap beleggers in AB InBev charmeren met een hogere jaarprognose. Daarna: het lastiger werk.

Carlos Brito gaf zijn opvolger aan het hoofd van AB InBev , Michel Doukeris, één cadeau. Bij de verrassend sterke cijfers over het eerste kwartaal hield Brito de jaarprognose onveranderd: een groei van de bedrijfswinst voor afschrijvingen (ebitda) van 8 à 12 procent over 2021.

Het legertje analisten dat 's werelds grootste brouwer opvolgt, houdt al rekening met een winstgroei van 11 procent. Doukeris, CEO sinds 2 juli, heeft sowieso een makkelijke vergelijkingsbasis voor zijn eerste rapport donderdag klokslag 7 uur: het dramatische lentekwartaal van 2020, toen de wereld kennismaakte met het concept 'bier zonder café'. Analisten rekenen op een herstel van de bedrijfswinst met 35 procent.

De erfenis van Brito op langere termijn is moeilijker en kunnen we het best illustreren met bijgevoegde grafiek. Keerpunt: de overname van SABMiller in 2016. Voordien rendeerden aandelen AB InBev beter dan die van Carlsberg en Heineken, daarna was de koersprestatie onder de laatste vijf jaar Brito schrijnend. Om te zwijgen van het dividend, dat van 3,6 naar 0,5 euro per aandeel ineenschrompelde.

De reden? De te dure overname van SABMiller, tegen 44 keer de jaarlijkse nettowinst. Het resultaat: een schuldenberg die nog altijd bijna 5 keer de ebitda beloopt. Schulden die in dollar en euro luiden, terwijl AB InBev vooral cashflow in munten als real, peso en rand genereert. Munten die klappen kregen.

Doukeris heeft als Amerikaanse topman bewezen dat hij nichebieren als Michelob Ultra, een volgens ons behoorlijk overprijsd 'sportbier', geniaal in de markt kan zetten. Premiumisation, heet dat.

Credit Suisse-analist Sanjeet Aujla vindt dat Doukeris uit - pun intended - een ander vaatje mag tappen. 'AB InBev moet bewijzen dat het premiebier niet ten koste gaat van de hoofdmerken, die goed zijn voor 80 procent van de verkopen in de opkomende markten. Het zijn die merken die de facturen betalen.'

Lang verhaal kort: als Doukeris van Budweiser weer een groeiend merk - zoals het merk Heineken bij, wel, Heineken - kan maken, zullen de laatste jaren Brito snel doorgespoeld zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud