'Mijn taak is niet om overnames te doen'

Heineken-topman Jean-François van Boxmeer - Foto Belga

Heineken-topman Jean-François van Boxmeer heeft met de overname van Asia Pacific Breweries (APB) een derde grote overname achter de rug, na Femsa en Scottish & Newcastle, sinds hij in 2005 ceo van Heineken werd. De Tijd sprak hem als eerste sinds de afronding van die deal. 'Mijn taak is niet om overnames te doen', zegt hij zelf.

Ja, hij vindt Heineken een goed bier, al beseft hij dat die uitspraak een hoog gehalte aan politieke correctheid heeft. Maar hij heeft ook argumenten. 'Heineken is altijd trouw gebleven aan het originele recept, terwijl concurrenten hun bier minder krachtig hebben gemaakt', zegt van Boxmeer. 'Daardoor smaakt Heineken nu krachtiger dan de meeste andere pilsbieren.' Al erkent hij wel dat Heineken nog altijd niet goed ligt in België. 'Mijn vrienden vragen me nog altijd of ik nog steeds werk voor de verkeerde brouwer.'

Van Boxmeer heeft er drukke weken op zitten. Zijn overnamebod op het resterende belang van APB draaide uit op een partijtje armworstelen met de Thaise

miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi. Maar van Boxmeer heeft zijn Aziatische steunpilaar binnen. 'APB past binnen onze strategie om onze voetafdruk te vergroten en een breed platform te bouwen waarop we Heineken kunnen laten groeien.'

Over zijn rol als ceo is hij duidelijk. 'Ik moet het evenwicht houden tussen organisch groeien en overnames doen om nieuwe markten te betreden en nieuwe merken binnen te halen', legt hij uit. 'Ik moet mijn bedrijf naargelang mijn inschatting richting geven.'

En zijn inschatting voor de sukkelende West-Europese biermarkt is voorzichtig positief. 'We hebben daar de bevolkingscurve tegen. Maar ik zie dat de komende 10 jaren stabiliseren, en dan zijn we vertrokken voor 40 tot 50 jaar stabiliteit. En in tussentijd kunnen we onze winst doen groeien met nieuwe producten waarop we hogere marges kunnen verdienen.'

Lees het volledige interview met Jean-François van Boxmeer zaterdag in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud