Miko krijgt Scandinavisch zetje

Miko-topman Frans Van Tilborg. ©Miko

De koffie- en kunststofverpakkingsspecialist Miko heeft er een solide 2014 op zitten. Vooral de koffiedivisie boerde uitstekend, met dank aan de overnames die de groep in 2013 in Scandinavië deed. Voor het komende boekjaar blijft Miko voorzichtig, omdat de dure dollar ook de aankoopprijs van koffie aanvuurt.

Miko somt drie redenen op voor de groeicijfers die het over het afgelopen boekjaar kan voorleggen (zie tabel). 'Deze goede resultaten zijn het gevolg van organische groei, van de overnames in Scandinavië in 2013, en ook van de daling van de grondstoffenprijzen voor koffie, die de marges ten goede kwam', klinkt het in een persbericht.

Motor van die groeicijfers was de koffiedivisie. Die zag de omzet met 9,3 procent aandikken. Dat woog ook zwaarder door in het groepsresultaat. Miko trok in 2013 nadrukkelijk het Scandinavische overnamepad op. In Zweden werd Kaffekompaniet overgenomen, en in Denemarken nam het bedrijf een meerderheidsbelang in ABC Mokka. Daardoor draagt de koffiedivisie nu 52,7 procent bij tot de groepsomzet. De voorbije jaren was de verhouding met de kunststofdivisie bijna 50/50 geworden.

Scandinavië staat bekend als een regio die binnen Europa economisch goed scoort. Vandaar dat enkele jaren geleden besloten werd om voor de externe groei de pijlen in die richting te schieten.
Miko

En Miko is nog niet klaar met Scandinavië. Eerder in maart nam het bedrijf een belang van 66 procent in het Noorse koffieservicebedrijf A:KAFFEE, dat actief is in de hoofdstad Oslo. 'Scandinavië staat bekend als een regio die binnen Europa economisch goed scoort', stelt Miko. 'Vandaar dat enkele jaren geleden besloten werd om voor de externe groei de pijlen in die richting te schieten.'

Indonesië

Dat wil echter niet zeggen dat de kunststofdivisie, die plastic verpakkingen zoals roomijsdozen en trays voor bereide maaltijden maakt, is ingedommeld. Vooral dankzij de groei in die bereidemaaltijdentrays steeg de omzet van de divisie met 5,4 procent.

Hier trekt Miko ook volop de kaart van de internationalisering. Daartoe werd vorig jaar een joint venture opgezet met Innoware in Indonesië. Miko wil zo inspelen op de economische groei in dat land, maar kijkt ook naar de ruimere regio. 'Indonesië kan door zijn goede centrale ligging toegang verschaffen tot het hele Aziatische continent', zegt het bedrijf. 'Grote voedingsconcerns stappen geleidelijk over van regionale naar globale leveranciers. Om dergelijk cliënteel te kunnen blijven bevoorraden, is het noodzakelijk om ook buiten Europa productievestigingen uit te bouwen.'

Fors investeringsbudget

Ons forse investeringsbudget van 16,4 miljoen euro bevestigt evenwel dat wij het jaar 2015 met vertrouwen binnenstappen.
Frans Van Tilborg
CEO Miko

En die zullen ook gevoelig uitgebouwd worden. Miko roemt zijn Indonesische partner om diens 'technische kennis', maar laat tussen de lijnen door verstaan dat de infrastructuur en kwaliteit te wensen overlaten. 'Vandaar dat met de recente aankoop van een bouwgrond ter grootte van 31.000 m² het startschot werd gegeven om een 'green field' op te starten die overeenstemt met de normen die gehanteerd worden in Europa, zowel op het vlak van infrastructuur als van kwaliteit.'

Vooruitzichten voor 2015 durft Miko niet te geven. Het management voelt de druk van de dure dollar, die ook de prijzen voor koffie de hoogte in jaagt. 'Wegens deze volatiliteit hoeden wij ons ervoor uitspraken te doen over de verwachten resultaten', stelt CEO Frans Van Tilborg in het persbericht. 'Ons forse investeringsbudget van 16,4 miljoen euro bevestigt evenwel dat wij het jaar 2015 met vertrouwen binnenstappen.'

'One step at a time'

Dat investeringsbudget gaat niet naar een enkel project. 'Het gaat om algemene capaciteitsuitbreidingen in onze koffieproductie, om de groei te kunnen volgen', zegt Van Tilborg. 'Wij investeren ook voortdurend in onze koffiemachines. Omdat het aantal dochterondernemingen toeneemt, gaat dat ook om belangrijke investeringen. Maar de bouw van een nieuwe fabriek in Indonesië is natuurlijk een groot project.'

'In bepaalde segmenten van de sector van kunststofverpakkingen zijn wij nu echt wel een grote speler', zegt Van Tilborg. 'Dat betekent ook dat wij dan moeten kunnen voldoen aan de eisen van de grote klanten. De kans is dus groot dat we in de toekomst nog stappen zullen zetten in Azië. Maar voorlopig zijn we hier nog even mee zoet. Wij hanteren al sinds onze oprichting in 1801 het principe van 'one step at a time', en we willen de risico's beperken.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud