Minder omzet en meer verlies voor NewTree

Benoît de Bruyn denkt dat 2013 beter wordt - Foto Sofie Van Hoof ©Sofie Van Hoof

De chocoladeproducent NewTree heeft vorig jaar bijna tien procent minder verkocht en zag zijn verlies aanzwellen. Een van de oorzaken is dat de NewTree-chocolade in de Verenigde Staten niet langer door Wal-Mart wordt aangeboden.

De omzet van NewTree daalde vorig jaar met 9,8 procent tot 4,3 miljoen euro. Een aantal promoties uit 2011 werden niet herhaald en in de Verenigde Staten verdwenen de NewTree-producten geleidelijk aan uit de winkels van Wal-Mart, nadat het contract met de retailer werd stopgezet.

Het bedrijfsverlies was pakweg 140.000 euro kleiner dan in 2011 en bedroeg 0,92 miljoen euro. Dat het nettoverlies groter uitviel dan in 2011, komt door een reeks uitzonderlijke lasten. Het gaat enerzijds om afschrijvingen op investeringen in het nieuwe chocoladegamma Savor Life. Voorts nam NewTree de overnamegoodwills van dochterondernemingen helemaal voor zijn rekening. Hierdoor staat onderaan de resultatenrekening een verlies van 1,64 miljoen euro tegen -1,13 miljoen euro in 2011.

Het bedrijf beklemtoont dat haar financiële situatie 'comfortabel' is, omdat er geen bankschulden zijn en dankzij de uitstekende solvabiliteit en de kaspositie van 0,8 miljoen euro. Dit laatste bedrag zal worden aangewend om de groei te financieren.

Volgens topman Benoît de Bruyn was 2012 een overgangsjaar. NewTree heeft een nieuw gamma ontwikkeld, Savor Life, dat nu op de markt wordt gebracht. 'We hebben ook fors geïnvesteerd in een nieuw distributieplatform, onze eerste winkel in San Francisco geopend en een nieuwe ecommerce-site gelanceerd', klinkt het in een persbericht. NewTree gaat binnenkort ook nieuwe producten op de markt brengen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud