Advertentie

Frankrijk weegt op Royco & co

Devos & Lemmens is het bekendste product, maar Continental Foods maakt ook Aïki, Liebig, De Blauwe Hand en Imperial. ©Jonas Roosens

De moeilijke Franse markt woog vorig boekjaar op de resultaten van Continental Foods, de Belgische groep boven onder meer Royco, Liebig en Devos & Lemmens. De rendabiliteit bleef evenwel op peil.

Continental Foods boekte vorig jaar een omzet van 375 miljoen euro, een kleine 3 procent minder dan het jaar ervoor. In België bleef de omzet stabiel, in Duitsland en Scandinavië groeiden de inkomsten, maar in Frankrijk kromp de omzet van 125 naar 115 miljoen euro. Dat blijkt uit de geconsolideerde cijfers van de Belgische voedingsgroep.

Die werd bij onze zuiderburen geconfronteerd met een hergroepering van de aankoopcentrales van de grote retailers. Hun aantal halveerde van zes naar drie. Zij eisten kortingen van de fabrikanten van merkproducten zoals Continental Foods. Dat kostte de groep - die in Frankrijk enkel aanwezig is met het Liebig-merk - ongeveer 10 miljoen euro omzet.

Om minder afhankelijk te zijn van dat ene merk en om zijn klantenportefeuille te verbreden, kocht Continental Foods vorig jaar de Franse soepproducent La Ferme d'Anchin. Die verkoopt zijn soep in flessen voornamelijk aan biowinkels en kleine supermarkten.

Op het vlak van de brutobedrijfswinst (ebitda) deden Duitsland en Scandinavië het beter en België even goed als in 2016-2017. Ook hier was Frankrijk het zwakkere broertje. Uiteindelijk bleef de ebitda van de groep stabiel rond 70 à 80 miljoen euro. De ebitda-marge (de verhouding tussen brutobedrijfswinst en de omzet) schommelt nog steeds rond 20 procent.

Campbell

De investeringsreus CVC nam Continental Foods in 2013 over van de Amerikaanse voedingsreus Campbell Soup. Het bedrijf werd bij de overname gewaardeerd op 400 miljoen euro. Behalve Royco, Devos & Lemmens, en Liebig heeft het ook merken als Impérial en Aiki-noodles in portefeuille.

Onder CVC investeerde Continental Foods fors, onder meer in de fabriek in Puurs. De capaciteit steeg daar met 40 procent. Parallel werd de weinig winstgevende productie onder het huismerk van de distributeurs (private label) opgegeven en vervangen door de productie van eigen merken (met hogere marges). De lancering van nieuwe producten moet voor groei zorgen.

De investering in Continental Foods legde CVC geen windeieren. Het kreeg sinds zijn instap al meer dan 200 miljoen euro aan dividenden. In 2016-2017 bedroeg het dividend bijna 36 miljoen euro. In 2017-2018 keerde Continental Foods geen dividend uit.

In de lente van vorig jaar raakte bekend dat CVC aan een exit werkte. Enkele maanden later leek een deal op til met Continental Foods' Spaanse sectorgenoot GB Foods. Er was sprake van een verkoopprijs van 1 miljard. Maar wat later bleek dat de gesprekken op niets waren uitgedraaid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud