Advertentie
Advertentie

Na forse groei bouwen twintigers tweede brouwerij in Gent

Wout Meuleman: 'We hadden ook de originele brouwerij opnieuw kunnen uitbreiden, maar daarvoor zijn we geen ondernemer geworden.'

Ze zijn nog geen 30, maar de drie ondernemers achter de Gentse brouwerij BeerSelect kondigen al hun derde uitbreiding in korte tijd aan. Ze verzamelden 15 miljoen euro om hun brouwcapaciteit bijna te verdubbelen.

De ondernemers Wout Meuleman, Miel Bonduelle en Kasper Peeters breiden hun Gentse brouwerij BeerSelect fors uit. In de haven van Gent verrijst het komende halfjaar een gebouw van 10.000 vierkante meter. Het gaat om een investering van 15 miljoen euro.

'Onze nieuwe brouwerij zal een jaarcapaciteit van 50.000 hectoliter hebben', zegt Meuleman. 'Onze brouwerij in het zuiden van Gent behouden we. Ze heeft een capaciteit van 30.000 hectoliter.'

Advertentie

HelloFresh

De drie ondernemers zijn nog geen 28 jaar, maar werken al jaren samen. Ze leerden elkaar kennen toen ze als jobstudenten HelloFresh-abonnementen aan de man brachten. Nadien richtten ze samen een bierwebwinkel op. Hun kot was hun depot. Toen het uit zijn voegen barstte, huurden Meuleman, Bonduelle en Peeters een kantoor.

In 2019 begonnen ze in de buurt van de IKEA-vestiging in Gent bier te brouwen. Ze vermarkten niet hun eigen biermerken, maar werken als contractbrouwer. Ze brouwen in opdracht van bierfirma's, die de ontwikkelaars van de bierrecepten zijn, maar voor de productie een beroep doen op externe producenten. BeerSelect brouwde bier in kleine hoeveelheden, te beginnen vanaf 2.000 liter.

Nadat we de capaciteit van onze brouwerij hadden verdrievoudigd was de ze meteen volledig ingenomen.

Wout Meuleman
BeerSelect

Het concept sloeg aan. Het drietal zag zijn brouwerij in nog geen twee jaar drie keer groter worden. 'We namen ze eind 2021 in gebruik en de capaciteit was meteen volledig ingenomen, terwijl we ervan uitgingen dat we met de uitbreiding genoeg capaciteit hadden tot 2025', zegt Meuleman. Dit jaar zal de brouwer voor 6 miljoen euro bier brouwen, dubbel zoveel als vorig jaar en nog meer dan de 1,8 miljoen euro van 2020.

BeerSelect brouwt in opdracht van 200 bierfirma's. Dat is een verdubbeling in twee jaar. 'En de mogelijkheden zijn nog groter', zegt Meuleman. 'België telt ruim 500 bierfirma's, Nederland ruim 700 en Frankrijk zelfs meer dan 1.000. Ook in die landen rekruteren we klanten.'

'We hadden al snel door dat we opnieuw aan uitbreiding toe waren', zegt Meuleman. 'We hadden de originele brouwerij opnieuw kunnen uitbreiden, maar daarvoor zijn we geen ondernemer geworden. De nieuwe expansie moest meer body hebben. In onze nieuwe brouwerij zullen we grote hoeveelheden bier kunnen opslaan. Daarnaast hebben we er meer mogelijkheden. We kunnen bier verpakken in blikken van 44 centiliter. De blikken kunnen we, als enige in de sector, verpakken in karton in plaats van in de klassieke plastic wikkel. We kunnen onze klanten de nieuwste trends aanbieden, waardoor ze de concurrentie met de grote brouwerijen aankunnen.'

Blik

De originele brouwerij blijft bestaan. 'Ze draait goed. We gooien de investeringen die we gedaan hebben niet zomaar weg', zegt Meuleman. 'De brouwerij beschikt over de modernste technologie. Ze kan bier verpakken in flesjes en in klassieke blikken. Bier in blik wint al jaren aan populariteit.'

Door op twee sites te werken boet BeerSelect niet aan efficiëntie in, zegt Meuleman. 'We zullen geen bier vervoeren tussen beide sites. Wat lokaal gemaakt wordt, wordt lokaal verpakt.'

200
Bierfirma's
BeerSelect brouwt in opdracht van 200 bierfirma's. Dat is een verdubbeling in twee jaar.

De nieuwe brouwerij kost 15 miljoen euro. BeerSelect leent bij de bank ING en het overheidsfonds PMV. Dat voorziet via zijn dochter Gigarant ook in een waarborg. Daarnaast haalt BeerSelect geld op bij zijn aandeelhouders. Dat zijn de drie oprichters, het investeringsfonds Harvest en enkele ondernemers die het ondernemerstrio leerde kennen bij The Birdhouse, een organisatie die jonge bedrijven helpt. 'Iedereen investeert mee', zegt Meuleman. 'Ook de oprichters. We behouden na de kapitaalronde de meerderheid van de aandelen.'

Met de nieuwe brouwerij denkt BeerSelect twee tot vier jaar voort te kunnen. Daarna kan het indien nodig op de nieuwe site uitbreiden.

Profiel BeerSelect

Activiteit: brouwt sinds 2019 in Gent bier in opdracht van bierfirma's.

Omzet (2021): 3,4 miljoen euro.

Winst: netto verlieslatend wegens afschrijvingen. Het bedrijf heeft een positieve brutobedrijfswinst (ebitda).

Advertentie

Personeelsleden: 24. Door de uitbreiding komen er 15 jobs bij.

Eigenaars: de oprichters Wout Meuleman, Miel Bonduelle en Kasper Peeters. Ook het fonds Harvest zit in het kapitaal. Het gaat onder anderen om Bart Van Vooren (ex-Le Pain Quotidien), Pieter Vanermen en Jan Ruysschaert (Vigo-protheses) en Piet Van Waes. Ook enkele ondernemers verbonden aan de incubator The Birdhouse zijn aandeelhouder.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.