Nederlandse brouwer Bavaria koopt Palm

©BELGA

De Nederlandse brouwer Bavaria neemt zijn Belgische sectorgenoot Palm Belgian Craft Brewers over voor een nog onbekend bedrag.

Palm kondigt aan dat de Nederlandse brouwer een meerderheidsbelang van 60 procent neemt in het bedrijf dat ook Rodenbach, Cornet, Steenbrugge en Brugge Tripel brouwt. In 2021 krijgen de Nederlanders het volledige bedrijf in handen.

De Nederlanders geven aan dat ze de brouwerijen van hun nieuwe Belgische aanwinst willen behouden. 'De brouwerijlocaties Palm & De Hoorn in Steenhuffel en Rodenbach in Roeselare maken deel uit van het meerderheidsbelang. Deze locaties zullen ook in de toekomst bier brouwen', klinkt het. De Nederlanders zeggen dat de huidige Palm-directie mag aanblijven om de dagelijkse leiding in goede banen te leiden.

Resultaat 2015PalmBavaria
Omzet (mjo)52,5531,3
Nettowinst (mjo)0,47530,2
Volume (hectoliter, mjo)0,55,6 (2014)

Winst

Het nieuws van de overname komt er nadat Palm voor het eerste in jaren heeft kunnen aankondigen dat het opnieuw winst maakt. In de afgelopen jaren noteerde de brouwerij rode cijfers. Dat kwam vooral door zijn belangrijkste bier Palm, dat steeds minder wordt gedronken door de opkomst van nieuwe speciaalbieren.

Bavaria is na Heineken de grootste Nederlandse bierbrouwer. Het brouwt bieren met een laag alcoholpercentage. Het bekendste is de pils Bavaria. Het maakt ook pilsbieren voor de huismerken van supermarkten. Daarnaast verdeelt het ook de La Trappe-trappistenbieren.

Vorig jaar boekte Bavaria 531,3 miljoen euro omzet. Daarmee is het tien keer zo groot als Palm Belgian Craft Brewers. De winst voor interesten, belastingen en afschrijvingen (ebitda) bedroeg 76,6 miljoen. De nettowinst steeg naar 30,2 miljoen euro.

Vorig jaar daalde de omzet naar 52,5 miljoen euro. De bedrijfswinst bedroeg vorig jaar 1,09 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een bedrijfsverlies was van 1,29 miljoen euro. De nettowinst belandde op 475.000 euro tegenover 443.000 euro in het rood in 2014.

Om minder afhankelijk te worden van Palm steekt de brouwer zijn energie de jongste jaren in andere bieren. Het gaat om oudere merken zoals Brugge Tripel, Rodenbach en Steenbrugge, maar ook in nieuwe bieren. Zo zet het bedrijf het zware blonde bier Cornet in de markt. Daarnaast experimenteert het ook met kleinere brouwsels onder de naam Arthur's Legacy.

'Na de sterke groei van Palm hebben we onze positie door een aantal overnames en innovaties versterkt', zegt Jan Toye, de eigenaar van Palm Belgian Craft Brewers. 'Om onze internationale distributiekracht te maximaliseren, zijn wij op zoek gegaan naar een strategische partner, waarbij Bavaria vanwege de vele synergieën direct aanvoelde als een ‘perfect fit’.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect