Nepvleesfabrikant Beyond Meat trekt naar de beurs

De beursgang zou de Amerikaanse nepvleesfabrikant Beyond Meat op 1,2 miljard dollar waarderen. ©rv

De Amerikaanse fabrikant van vleesloze hamburgers Beyond Meat wil ruim 163 miljoen euro ophalen om zijn groei in Europa en Azië te versnellen. Ook in België lanceert Beyond Meat een vleesloos offensief.

Volgens documenten die Beyond Meat op paasmaandag indiende bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC wil de groep 8,75 miljoen aandelen verkopen tegen 19 tot 21 dollar. Dat waardeert het bedrijf op 1,2 miljard dollar of net iets meer dan 1 miljard euro.

Daarmee toont de groep, die onder meer Microsoft-oprichter Bill Gates en Hollywood-ster Leonardo Di Caprio als aandeelhouder heeft, zich nog ambitieuzer dan enkele maanden geleden. Toen Beyond Meat eind november aankondigde naar de beurs te willen trekken, heette het nog dat het zo'n 90 miljoen euro wilde bijtanken.

De Californische fabrikant van vleesvervangers, die dit jaar zijn tiende verjaardag viert, groeit dan ook als kool. In 2017 boekte Beyond Meat een omzet van 29  miljoen euro, een jaar later is dat al 78,1 miljoen euro. Winst maakt het snel groeiende bedrijf evenwel nog niet: in 2017 ging Beyond Meat voor 27 miljoen dollar in het rood, een jaar later wist de groep dat verlies licht terug te dringen tot 26,6 miljoen euro 

Nepvlees in de vleesafdeling

Beyond Meat wil de opbrengsten van de beursgang gebruiken om nog sneller te kunnen groeien in Azië en Europa, waar het volgend jaar ook een eigen productiefaciliteit wil openen. Vandaag is de groep vooral bekend voor zijn vleesloze hamburger, die is gemaakt van plantaardige bestanddelen maar naar rundvlees smaakt en even sappig blijft. 

Dat is ook een van de redenen waarom Beyond Meat zich niet alleen op vegetariërs richt om zijn producten aan de man te brengen. Het bedrijf staat erop dat zijn hamburgers en worsten via de vleesafdeling van de supermarkt worden verkocht. 

Ahold Delhaize

Wie de vleesloze burgers van Beyond Meat wil proeven in België, moet daarvoor naar de restaurantketens Greenway en Ellis. De komende weken schroeft het Amerikaanse bedrijf zijn vleesloze offensief in België verder op. In een persuitnodiging liet Beyond Meat eerder deze maand verstaan dat het zijn producten in ons land zal exclusief zal verdelen via de supermarktens Delhaize en Albert Heijn

Volgens onderzoek zullen mensen tegen 2020 wereldwijd voor 5,2 miljard dollar vegan producten kopen, voeding waarin geen dierlijke ingrediënten zitten, ook geen melk of eieren. Jaarlijks groeit die markt met bijna 9 procent. 

Booming business

Geen wonder dus dat voedingsbedrijven een hevige strijd uitvechten om snel marktaandeel te verwerven in die boomende business. Eerder deze maand sloot Beyond Meats belangrijkste concurrent, het Amerikaanse Impossible Foods, een deal om vleesloze Whopper-hamburgers te verkopen in de Amerikaanse Burger King-restaurants. 

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé wil via zijn merk Garden Gourmet meer inzetten op vegan producten en mikt binnen tien jaar op een omzet van meer dan 1 miljard euro. Eind vorig jaar sloeg de Brits-Nederlandse multinational Unilever zijn slag door de Vegetarische Slager over  te nemen, een fabrikant van vegetarische worsten, burgers en andere vleesvervangers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect