analyse

Nestlé dumpt Häagen-Dazs voor meer winst

Nestlé verkoopt zijn ijsmerk Häagen-Dazs. ©Hollandse Hoogte / Ton Toemen

Met Häagen-Dazs gaat bij Nestlé opnieuw een merk de deur uit wegens te weinig winstgevend. De aandeelhouders zetten Nestlé onder druk meer winst te maken.

De Zwitserse voedingsgroep Nestlé verkoopt de Amerikaanse tak van Häagen-Dazs, de grote concurrent van Unilevers Ben&Jerry's-ijs. De roomijs belandt bij Froneri, dat er 4 miljard dollar voor betaalt. Waarnemers vragen zich af of binnenkort ook de andere ijsmerken van Nestlé de deur uitgaan.

De verkoop staat niet alleen. In mei verkocht Nestlé zijn huidverzorgingstak. Die was bekend van merken als Proactiv en Galderma. Nestlé vond ook een koper voor zijn levensverzekeringentak.

Strategie omgooien

Met divisies en merken te verkopen reageren CEO Mark Schneider en de Belgische voorzitter Paul Bulcke op de druk die de aandeelhouders sinds 2017 opvoeren. De activistische aandeelhouder Daniel Loeb liet in 2017 luid blijken dat hij niet tevreden is over het beleid.

17
Winst
Van elke 100 Zwitserse frank omzet mocht Nestlé vorig jaar 17 frank als onderliggende bedrijfswinst houden. Een jaar eerder was dat 16,5 frank.

'Het management van Nestlé beweegt niet snel genoeg om slecht presterende en niet-strategische bedrijfstakken af te stoten', schreef hij in een open brief aan de directie. Nestlé zou 15 procent van de omzet moeten afstoten.

Het bedrijf reageerde meteen. Het kocht voor 20 miljard Zwitserse frank eigen aandelen in, maar ook de strategie werd omgegooid. Sinds twee jaar focust Nestlé meer op winst- dan op omzetgroei.

Dat was ook te merken aan de prijzenoorlog die Nestlé vorig jaar voerde met de supermarktketen Colruyt en enkele andere Europese supermarktketens. Die boycotten wekenlang Nestlé-producten zoals Nesquik, Nescafé en Lion-snoeprepen.

Meer winst

Nestlé boekt succes met zijn focus op winst. Van elke 100 Zwitserse frank omzet mocht Nestlé vorig jaar 17 frank als onderliggende bedrijfswinst houden. Een jaar eerder was dat 16,5 frank.

Nestlé zet meer in op interessante markten: dierenvoeding, babyvoeding en koffie.

Dat cijfer wil Nestlé nog opdrijven door Häagen-Dazs te verkopen. Het merk presteerde zwak in de Verenigde Staten. Het marktaandeel daalde tussen 2010 en 2018 van 19,3 procent naar 15 procent, berekende het onderzoeksbureau Euromonitor. Vorig jaar daalde de omzet van Nestlé's Amerikaanse zuivel- en roomijstak met 2,4 procent naar 7 miljard Zwitserse frank.

Kortingen eisen

Ook de winst ligt volgens de krant The Wall Street Journal aan de lage kant, want de concurrentie is hard. Dat geeft supermarkten de macht om veel kortingen te eisen. Dat de Amerikaanse markt voor roomijs met slechts 3 procent per jaar groeit, verkleint de kans om de winst op te krikken.

Nestlé focust steeds meer op winst- dan op omzetgroei.

Dat verklaart waarom Nestlé relatief weinig geld kreeg voor Häagen-Dazs. Volgens The Wall Street Journal bedraagt de verkoopprijs 15 keer de brutobedrijfswinst (ebitda). Zijn Amerikaanse snoeptak verkocht Nestlé vorig jaar voor 20 keer de ebitda.

Starbucks-capsules

Toch is Nestlé niet uitsluitend bezig met krimpen. Er zijn overnames, maar het bedrijf focust op interessantere markten. Dat zijn dierenvoeding, babyvoeding en koffie. Nestlé is de maker van de populaire Nespresso-koffie.

Nestlé kocht de Amerikaanse koffieketen Blue Bottle en sloot vorig jaar een samenwerkingsdeal met diens rivaal Starbucks. De Starbucks-koffiecapsules die u sinds enkele maanden ook in de Belgische supermarkten vindt, worden gemaakt en verdeeld door Nestlé. De Zwitsers verdienen er goed hun brood mee.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n