Nestlé gaat meer op winst dan op omzet focussen

Babyvoeding is een van de prioriteiten van Nestlé. ©REUTERS

Tegen 2020 wil de voedingsgroep Nestlé haar winstmarge opkrikken van 16 naar 17,5 à 18,5 procent.

De Amerikaanse activistische belegger Daniel Loeb en zijn investersingsfonds Third Point krijgen hun zin: de Zwitserse voedingsreus Nestlé  gaat er in de komende jaren alles aan doen om zijn winstmarge op te krikken. Dat had Loeb geëist toen hij in juni 1,3 procent van de aandelen kocht van de maker van merken als Nespresso, Perrier en Smarties.

Voortaan is winstgroei en niet langer omzetgroei het belangrijkste, maakte Nestlé zijn aandeelhouders dinsdag duidelijk. CEO Mark Schneider wil dat de marge van de onderliggende operationele winst in 2020 tussen 17,5 en 18,5 procent ligt. In 2016 lag ze op 16 procent.

Omzetgroei

6%
Nestlé stelde zich de laatste jaren tot doel om zijn omzet jaarlijks met 5 tot 6 procent te laten toenemen. Maar daar raakt het bedrijf al lang niet meer aan.

In het verleden focuste Nestlé onder het leiderschap van zijn vorige CEO - de Belg Paul Bulcke - steevast op omzetgroei, in de veronderstelling dat de winst wel zou volgen. De eigenaar van Herta, Nescafé en Kitkat streefde naar een omzetgroei van 5 tot 6 procent per jaar, maar dat tempo haalt het bedrijf al jaren niet meer. Vorig jaar nam de omzet met amper 3,2 procent toe. Verbetering zit er niet meteen aan te komen, want ook dit jaar verwacht het bedrijf maar tussen 2 en 4 procent te groeien. Daarmee legt het bedrijf de lat op het laagste niveau in 20 jaar tijd.

CEO Schneider wil zijn winstdoelstelling bereiken door minder belangrijke takken af te stoten. De Amerikaanse snoepgoedafdeling van Nestlé staat alvast te koop.

Daarnaast wil hij focussen op eigen groei en groei via overnames in segmenten die volgens hem fors zullen aanwassen in de komende jaren. Schneider riep koffie, dierenvoeding, water en kindervoeding uit tot absolute prioriteiten.

L'Oréal

Om het ongeduld bij beleggers te temperen, paaide Nestlé hen door voor 20 miljard Zwitserse frank (17,5 miljard euro) eigen aandelen in te kopen. Een verkoop of een verhoging van het belang dat Nestlé heeft in de cosmeticareus L'Oréal is niet aan de orde, benadrukte Schneider dinsdag. Daarover was speculatie ontstaan nu L'Oréals grootaandeelhouder Liliane Bettencourt overleden is.

Nestlé is onder andere de maker van de Nespresso-koffiecapsules. ©BELGA

Dat Nestlé van winstgroei een fetisj maakt, komt niet uit de lucht gevallen. Het voorbije jaar schrok de levensmiddelensector op toen het Amerikaanse Kraft Heinz  probeerde zijn Nederlands-Britse concurrent Unilever  over te nemen. De poging mislukte, maar het bedrijf besefte dat het alles uit de kast moet halen om zijn aandeelhouders tevreden te houden. Unilever wil zijn winstmarge in de komende jaren verhogen naar 20 procent.

Dat is nog een fractie lager dan de 23 procent marge die Kraft Heinz nu al boekt. Het voedingsbedrijf is al enkele jaren de primus inter pares. Nadat het investeringsfonds 3G Capital van investeerder Warren Buffett het oude Kraft had gefuseerd met het voormalige Heinz slaagde het bedrijf erin fors meer winst te boeken door erg nauwgezet zijn kosten binnen de perken te houden. In België ging onder andere de Heinz-fabriek in Turnhout dicht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect