Nestlé sluit grote koffiedeal met Starbucks

©EPA

De Zwitsers gaan wereldwijd de producten van Starbucks buiten de filialen van de populaire koffieketen verkopen.

Nestlé, dat met het merk Nespresso en Nescafé al stevig in de koffiemarkt zit, betaalt Starbucks eenmalig 7,2 miljard dollar (6 miljard euro) voor de samenwerking. Het akkoord heeft betrekking op de merken Starbucks, Seattle's Best Coffee, Starbucks Reserve, Teavana, Starbucks VIA en Torrefazione Italia. De zogeheten ready-to-drink koffie, thee en sappen van Starbucks vallen niet onder de overeenkomst.

Nestlé neemt in het kader van de deal ook 500 werknemers van Starbucks over. De twee bedrijven zeggen ook samen te gaan werken aan innovaties en nieuwe koffieconcepten.

Voor de overeenkomst zijn wel nog de nodige goedkeuringen vereist. De verwachting is dat de deal nog dit jaar rond komt. Nestlé  verwacht dat de verkopen van de Starbucks-producten vanaf 2019 positief zullen bijdragen aan de winst van het concern.

Dividenden

Nestlé is de groep achter Nespresso en Nescafé, maar ook achter de KitKat-chocolade, Friskies-dierenvoer, Mövenpick-ijs en de watermerken Valvert en Perrier. Vlaming Paul Bulcke is er voorzitter.

Starbucks  zal de opbrengst van de deal gebruiken voor de inkoop van eigen aandelen. Tot en met 2020 wil de koffiebarketen zo'n 20 miljard dollar laten terugvloeien naar haar aandeelhouders via dergelijke inkopen en dividenden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud