Nestlé verliest grip op Europese prijzen

©REUTERS

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé voelt de gevolgen van de Europese deflatoire bries. Door het uithollen van de ‘pricing power’ miste het concern de kwartaalverwachtingen van analisten.

De omzet bij Nestlé daalde over de eerste negen maanden met 3,1 procent tot 66,2 miljard Zwitserse frank (54,8 miljard euro). Niet alleen in Europa had de groep het moeilijk, ook in Azië wordt de markt ‘uitdagender’, terwijl de diepvriesproducten in Noord-Amerika onder druk staan.

Analisten twijfelen er meer en meer aan dat het bedrijf nog zijn prognose van vijf procent organische groei voor het hele jaar nog kan waarmaken. Over de eerste negen maanden beliep die groei slechts 4,5 procent. Analisten hadden gemikt op 4,7 procent. Wisselkoerseffecten spelen wel een belangrijke rol in de tegenvaller, zegt Nestlé.

Volgens analist Patrik Lang van Julius Baer Group is Azië het grootste probleem. De verkochte volumes zijn daar onverwachts gedaald. Dat zal op de koers wegen, zegt hij. Niet alleen de omzetgroei, maar ook de winstmarges dreigen lager uit te vallen dan verhoopt. Ook concurrent Unilever maakte vorige maand gewag van een vertraging van de groei, van 4% in 2013 naar minder dan 2%.

De Belgische Nestlé-topman Paul Bulcke probeert een antwoord te bieden door zijn productportefeuille te herschikken. Hij investeerde ook zo’n 4 miljard euro in dermatologische producten en lanceerde in augustus een inkoopprogramma van eigen aandelen ter waarde van 8 miljard Zwitserse frank (6,6 miljard euro).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud