Nestlé versnelt ombouwplan na kritiek activist

Een activistische aandeelhouder is erg kritisch voor Nestlé-voorzitter Paul Bulcke (foto). De Belg zou vernieuwing tegenhouden. ©AFP

De aandeelhoudersactivist Daniel Loeb vindt dat de voedingsreus te log is en eist dat hij zijn strategie aanpast.

Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé  zal zijn vernieuwingsplan versnellen. Dat zegt het bedrijf maandag in een persmededeling.

Met het bericht reageert Nestlé op de kritiek van de activistische aandeelhouder Daniel Loeb. Die wil dat Nestlé hervormt en zijn strategie aanpast om de winst hoger te krijgen. In de eerste helft van vorig jaar brak Nestlé een diepterecord. Toen groeide de omzet in het traagste tempo in twintig jaar.

Artisanale bedrijven

Nestlé stabiliseert omdat mensen steeds meer hun gading zoeken bij kleine, alternatieve merken die met een artisanaal imago uitpakken. CEO Mark Schneider erkent de uitdagende omstandigheden. 'Nieuwe voeding en drank zijn een vorm van entertainment geworden', zegt hij in een interview met de krant Financial Times.

Hij geeft toe dat Nestlé de jongste jaren de boot heeft gemist. Het lanceerde onder meer erg traag biologische babyvoeding in de VS, waardoor snelle concurrenten marktaandeel inpikten. Ook de groeiende populariteit van mineraalwater met fruitsmaak en premiumdiepvriesvoeding zag het niet.

Maatregelen

In zijn communiqué van maandag gaf Nestlé aan dat het niet doof blijft voor de kritiek. 'De raad van bestuur en de directie nemen de mening van alle aandeelhouders serieus en verwelkomen hun input', klinkt het. Het bedrijf benadrukt dat de verandering is ingezet en somt op wat het afgelopen jaar is gebeurd.

De raad van bestuur en de directie nemen de mening van alle aandeelhouders serieus en verwelkomen hun input.
Mededeling Nestlé

Er kwam onder meer een nieuwe CEO. Nestlé deed ook enkele overnames. Het kocht de Amerikaanse koffieketen Blue Bottle, die populair is bij jongeren. Met de overname van Sweet Earth, dat vegetarische burrito's maakt, probeert het ook een jong publiek aan te boren. Hetzelfde beoogt het bedrijf met een recente deal met de koffiereus Starbucks. Nestlé zal Starbucks-producten verkopen in supermarkten.

Tegelijk paait Nestlé beleggers door minder belangrijke takken te verkopen. Zo ging de zwak presterende Amerikaanse snoeptak van het bedrijf de deur uit. Bovendien was er ook een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 20 miljard Zwitserse frank (zo'n 17,3 miljard euro).

Nestlé kondigde ook aan zijn jarenlange voornemen los te laten om elk jaar 5 tot 6 procent omzetgroei te boeken. Winstgroei is het nieuwe primaire doel. In 2020 moet Nestlé een bedrijfswinstmarge van 18,5 procent hebben, tegenover 16,5 procent in 2017.

Gemoederen sussen

CEO Schneider geeft aan dat zijn bedrijf wil veranderen, maar tegelijk sust hij in Financial Times de gemoederen. 'We zijn niet bezig met een grote ommezwaai. We passen ons gewoon aan aan een sector in beweging.' Hij zegt doorlopende veranderingen boven drama te verkiezen. 'Ik ben er nooit een voorstander van geweest angst te creëren door grote organisatorische aankondigen te doen.'

5%
Omzetgroei
Nestlé liet het voornemen om elk jaar 5 tot 6 procent omzetgroei te boeken los en besloot dat het belangrijker is om winstgroei na te streven.

Zijn toon staat in schril contrast met die van de activistische aandeelhouder Daniel Loeb. Die kocht een jaar geleden een belang van 1,25 procent in Nestlé en maant het bedrijf al een jaar tot actie aan.

Afgelopen weekend voerde hij de druk op door het management van Nestlé harder dan ooit op de korrel te nemen. De maatregelen die Nestlé genomen heeft en nog wil nemen zijn te zwak, klonk het. Sinds Loeb een jaar geleden aandeelhouder werd, daalde de beurskoers van Nestlé met 10 procent.

Log bedrijf

Loeb wil dat Nestlé verdergaat en zijn 23 procentbelang in het cosmeticabedrijf L'Oreal  verkoopt en meer outsiders in de directie opneemt. Het bedrijf is volgens hem te log. Hij stelt voor om drie divisies op te richten die focussen op de kerndomeinen van het bedrijf: drank, boodschappen en voeding.

Paul Bulcke voelt zich te comfortabel in het status quo. Hij houdt mogelijk de schaal en het tempo van de vernieuwing tegen.
Daniel Loeb
Aandeelhouder Nestlé

Producten die niet tot de kern van het bedrijf behoren, moeten worden verkocht. Loeb viseert onder meer enkele Amerikaanse diepvriesproductmerken. Nestlé heeft het plan om takken te verkopen die goed zijn voor 10 procent van de omzet. Hij legt de lat op 15 procent.

Belg

Loeb is ook erg kritisch voor Paul Bulcke. De Belg was tot vorig jaar CEO van Nestlé, maar gaf de fakkel intussen door aan Scheider. Bulcke is nu voorzitter.

In die hoedanigheid houdt hij mogelijk verandering tegen, stelt Loeb. 'Bulcke voelt zich te comfortabel in het status quo', schrijft hij. 'Hij houdt mogelijk de schaal en het tempo van de vernieuwing tegen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud