Nestlé vindt koper voor charcuteriemerk Herta

De charcuterie van Herta wordt ondergebracht in een joint venture tussen het Zwitserse Nestlé en het Spaanse Casa Tarradellas. ©BELGAIMAGE

De Zwitserse voedingsreus verkoopt 60 procent van het bedrijf aan het Spaanse Casa Tarradellas. De overige 40 procent brengt Nestlé onder in een joint venture met de koper.

Herta, het Duitse merk bekend van charcuterie, taart- en pizzadeeg, wordt voortaan dus een samenwerkende vennootschap van Spanjaarden en Zwitsers. Casa Terradellas is een grote voedingsspeler die ruim 900 miljoen euro omzet realiseert met de verkoop van pizza's, gekoelde pasta, sandwiches en paté. 

Het vegetarische assortiment van Herta maakt geen deel uit van de deal. Die producten blijft Nestlé zelf ontwikkelen. Het past in de strategie om het aanbod op plantaardige basis te versterken, stelt de voedingsreus. 

De charcuterie en degen, vorig jaar goed voor een omzet van 667 miljoen euro, worden gewaardeerd op 690 miljoen euro. 

Uitverkoop

Herta is lang niet het eerste merk dat Nestlé van de hand doet. Zo verkocht de multinational vorige week nog de Amerikaanse tak van Häagen-Dazs voor 4 miljard dollar. Ook daar ging de meerderheid van de aandelen de deur uit maar blijft Nestlé minderheidsaandeelhouder in de joint venture (Froneri) waarin het verkochte goed (Häagen-Dazs) wordt ondergebracht. 

Nestlé nam eerder ook al afscheid van zijn huidverzorgingstak (Proactiv en Galderma), levensverzekeringendivisie en Amerikaanse chocoladetak.

Met de grootschalige afslanking reageren CEO Mark Schneider en de Belgische voorzitter Paul Bulcke op de druk die de aandeelhouders - waaronder de activistische aandeelhouder Daniel Loeb - sinds 2017 opvoeren. Zij willen dat de reus meer winst maakt. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud