Nestlé zet huidverzorging in de etalage

Mark Schneider volgde vorig jaar de Belg Paul Bulcke op als CEO van de grootste voedingsgroep ter wereld. ©REUTERS

De Zwitserse voedingsreus gaat meer focussen op zijn kernactiviteiten en bekijkt de verkoop van zijn afdeling Skin Health, bekend van de merken Galderma en Cetaphil.

Mark Schneider, de CEO van Nestlé die vorig jaar de fakkel overnam van de Belg Paul Bulcke, lijkt van plan om het voedingsbedrijf dat onder Bulcke zwaar diversifieerde naar gezondheids- en verzorgingsproducten te vertimmeren. Het bedrijf meldt dat het de strategische opties voor de divisie Nestlé Skin Health gaat onderzoeken. Dat is een eufemisme voor de verkoop van de divisie huidverzorgingsproducten.

De activiteit Skin Health telt ruim 5.000 werknemers in 40 landen. Vorig jaar werd voor 2,7 miljard Zwitserse frank (2,3 miljard euro) aan producten verkocht. Het bedrijf verkoopt zowel voorschriftplichtige medicijnen als huidverzorgingsproducten onder het label Galderma. Een derde van de omzet komt uit consumentenproducten met merken als Cetaphil (huidcrèmes), Proactiv (acnébehandeling) en Loceryl (tegen schimmelnagels).

Investeringsfondsen

Volgens bepaalde analisten kan de verkoop de Zwitserse voedingsreus tussen 6 en 8 miljard dollar (5 à 7 miljard euro) opbrengen. Gezien het hoge prijskaartje lijkt het waarschijnlijk dat 's werelds grootste investeringsfondsen bij de gegadigden zullen zijn. 

Nestlé bouwde die huidverzorgingsdivisie amper drie jaar geleden fors uit met de overname van Galderma, tot dan een farmaceutische joint venture met de Franse cosmeticagigant L'Oréal. Maar nu wordt die iconische deal van ruim 3 miljard euro teruggedraaid.

Toch weigert de Zwitserse voedingsreus in een persbericht te spreken van een grote strategische ommezwaai. Bulcke, die nu voorzitter van de Zwitserse voedingsmultinational is, benadrukt dat het bestuur het strategische belang van Health Science heeft herbevestigd. Nestlé gaat daarom nog steeds door met medische voeding en gezonde consumentenproducten. Eerder deze week raakte bekend dat Nestlé een van de bieders is op Horlicks, een filiaal van de farmareus GSK bekend van een moutdrank.

Nochtans verkocht Nestlé recentelijk ook al de levensverzekeringsactiviteiten van de babyvoedingsprodcuent Gerber en deed het de zwak presterende Amerikaanse snoeptak van de hand. Ondertussen heeft Nestlé ook al het signaal gegeven dat het klaar is om zijn historische belang van ruim 23 procent in L'Oréal te verkopen. De Zwitsers waren jarenlang een referentieaandeelhouder naast de familie Bettencourt. 

Focus op winst

Nestlé, bekend van merken als Nespresso, KitKat en Herta, staat onder druk om de winstgevendheid te verbeteren. De Amerikaanse activistische belegger Daniel Loebb van het investeringsfonds Third Point eist al een tijd dat de focus op omzetgroei uit het Bulcke-tijdperk wordt veranderd in een strategie die meer focust op winst. Het bedrijf is volgens hem te log. Hij wil dat Nestlé zijn 23 procentbelang in L'Oreal verkoopt, meer outsiders in de directie opneemt en focust op drie kerndomeinen: drank, boodschappen en voeding.

Onder druk van Loebbe kondigde Nestlé aan zijn jarenlange voornemen los te laten om elk jaar 5 tot 6 procent omzetgroei te boeken. Winstgroei is het nieuwe primaire doel. In 2020 moet Nestlé een bedrijfswinstmarge van 18,5 procent hebben, tegenover 16,5 procent in 2017.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud