Nutella wint chocorel met Delhaize

Ferrero is met Nutella een grote speler op de chocomarkt. ©Photo News

Ferrero kreeg in beroep gelijk in een zaak tegen Delhaize rond chocolade smeerpasta zonder palmolie.

Het hof van beroep van Brussel heeft vrijdag chocoladeproducent Ferrero gelijk gegeven in een zaak tegen de supermarktketen Delhaize over chocolade smeerpasta zonder palmolie.

De Italiaanse groep Ferrero was van mening dat de reclamecampagne van Delhaize voor die chocopasta leugenachtig en misleidend was en haar eigen merk, Nutella, benadeelde. De negende kamer van het hof van beroep van Brussel beveelt nu een stopzetting van de campagne, op straffe van 25.000 euro per inbreuk maar met een maximum van 1 miljoen.

Eind 2015 had de handelsrechtbank van Brussel Delhaize over de hele lijn in het gelijk gesteld, maar Ferrero ging in beroep. Volgens de chocoladefabrikant Ferrero heeft Delhaize leugenachtige uitspraken gedaan over de gevolgen voor het milieu en over de voedingswaarde van chocopasta en dat naar aanleiding van zijn eigen huismerk van choco Delhaize die zonder palmolie wordt gemaakt. Nutella bevat wel palmolie.

Ferrero meent dat de campagne van Delhaize schade heeft toegebracht aan zijn vlaggenschip Nutella. Vooral de stelling van Delhaize dat chocopasta zonder palmolie 'beter is voor de planeet' werd als leugenachtig ervaren door Ferrero. Het hof meent dat Delhaize illegale uitspraken heeft gedaan over het milieu en de gezondheid, aangezien ze niet verifieerbaar zijn en dus niet objectief.

Choco

Een ander deel van de zaak draait rond het gebruik van de benaming 'choco'. In eerste aanleg had de rechter nog geoordeeld dat Delhaize die term mag gebruiken voor zijn smeerpasta's op basis van chocolade wegens het algemene karakter ervan. Het persbureau Belga meldde vrijdag dat het hof van beroep die uitspraak eveneens terugdraaide en dus het gebruik van de naam verbood.

Maar woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize ontkent dat. 'We mogen de term choco wel nog gebruiken. We moeten dus geen producten terugroepen of etiketten aanpassen.' Volgens Dekelver heeft het arrest dus geen gevolgen voor de klanten en ook niet voor Delhaize omdat de campagne al lang stopgezet is. 

Delhaize is het arrest nog aan het analyseren samen met zijn advocaten en zal zich daarna uitspreken over eventuele volgende stappen, aldus Dekelver.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud