Advertentie
Advertentie

Oost-Europa werpt donkere schaduw op Carlsberg

Bieren van Carlsberg in de brouwerijwinkel van OAO Baltika in Sint-Petersburg ©Bloomberg

Het is momenteel geen pretje voor Carlsberg om de grootste Russische brouwer te zijn. De slappe biermarkt in het land van Poetin en de zwakke roebel deden het verlies in de regio Oost-Europa fors aanzwellen.

Het bedrijfsverlies explodeerde van 8 miljoen Deense kronen in de eerste drie maanden van 2014 tot 155 miljoen kronen (20,8 miljoen euro) dit jaar. De toestand in de regio is dan ook dramatisch. Carlsberg zag er zijn verkoopvolume met 16 procent dalen tot 6 miljoen hectoliter.

De Russische economie doet de bevolking minder bier drinken, terwijl de overheid al enkele jaren actie voert om het alcoholgebruik terug te dringen. Door de fel verzwakte roebel daalde de omzet in Oost-Europa met 30 procent. Behalve in Rusland staat Carlsberg ook sterk in Oekraïne. De biermarkt in beide landen kromp naar schatting met 9 en 14 procent.

In West-Europa maakten de bieren van Carlsberg wel een goede beurt. Het verkoopvolume groeide met 5 procent, de omzet met 7 procent en de bedrijfswinst met 42 procent. Carlsberg won marktaandeel en profiteerde van de vroege Pasen. Ook in Azië boerde de Deense groep goed: ze verkocht er – deels dankzij overnames – 9 procent meer bier, en zag omzet en bedrijfswinst respectievelijk 29 en 26 procent aandikken.

Het verkoopvolume van de hele groep kromp organisch met 1 procent, maar Carlsberg wist daar wel een bedrijfswinst (voor eenmalige items) uit te puren van 661 miljoen kronen (88,6 miljoen euro), een stijging van 46 procent. Daarmee deed het bierconcern beter dan verwacht: analisten rekenden op 588 miljoen kronen volgens Bloomberg.

Carlsberg blijft voor het hele jaar 2015 uitgaan van 5 tot 9 procent hogere bedrijfswinst dan in 2014. Beleggers focussen op de sombere toestand in Oost-Europa en sturen het aandeel in Kopenhagen rond de middag ruim 5 procent lager.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud