Palm wedt op verschillende paarden

Gedelegeerd bestuurder Jan Toye (links), productiedirecteur Andrew Lestiboudois en CEO Jan Vandenwyngaerden (rechts) klinken met een glas Cornet. ©Photo News

De brouwerijgroep Palm uit Steenhuffel tracht zichzelf opnieuw uit te vinden in een combinatie van traditie en innovatie. De naam van het bedrijf verandert en er komt een microbrouwerij als een laboratorium voor nieuwe biercreaties.

Palm Breweries heet voortaan Palm Belgian Craft Brewers. Die naamsverandering is tekenend voor de nieuwe wegen die de brouwer wil bewandelen. Palm is naar volume de zesde bierproducent van ons land, maar heeft het de jongste jaren niet gemakkelijk. Het hoofdproduct, de ‘Belgian ale’ Palm, is over zijn hoogtepunt heen. Vooral oudere drinkers lusten het streekproduct, terwijl de jeugd het links laat liggen. Bovendien zijn consumenten niet langer drinkers die hun merk trouw blijven, maar gaan ze graag ‘zappen’ in het immense aanbod op de markt.

Gelukkig heeft Palm meer in huis: ook de Rodenbach-bieren, de abdijbieren van Steenbrugge en Brugge Tripel, en de geuzebieren van Boon (voor 50 procent eigendom) behoren tot het gamma. Bierkenners zullen opmerken dat de groep daarmee bieren van vier verschillende gistingswijzen maakt: hoge, lage, gemengde en spontane gisting. De meeste bieren verdedigen zich heel behoorlijk op de markt. Zo doet Rodenbach het erg goed in de Verenigde Staten.

Topman Jan Vandenwyngaerden legde gisteren op een persconferentie uit dat Palm voortaan een onderscheid maakt tussen ‘tactische’ en ‘strategische’ merken. De tactische zijn de traditionele merken van de groep (Palm en Rodenbach) die Palm voort gaat ondersteunen op zijn mature markten België en Nederland. De strategische merken zijn de bieren met groeipotentieel - zowel bestaande als nieuwe -, een potentieel dat Palm ten volle wil uitspelen. Een voorbeeld daarvan is Brugge Tripel, een merk waar de Brabantse brouwer de voorbije jaren niet zoveel heeft aan gedaan. ‘Vanuit onze Brugse stek (het in juli geopende Bruges Beer Museum, red.) gaan we Brugge Tripel neerzetten in de Nederlandse markt, om het bier volgend jaar ook naar andere exportmarkten te brengen’, licht Vandenwyngaerden toe.

Microbrouwers

Maar Palm heeft nog meer pijlen op zijn boog. De biergroep gaat ook volop de ‘craft beer’-toer op, wat ook in de nieuwe naam tot uiting komt. Craft beer is authentiek, nieuw ontwikkeld bier dat op kleine schaal wordt gebrouwen in een microbrouwerij. Die brouwsels zijn een rage in de Verenigde Staten. Daar zijn er intussen 3.000 microbrouwerijtjes actief en elke week komt er wel eentje bij.

Ook Palm gaat experimenteren met nieuwe brouwsels en heeft daarvoor een handig apparaat bedacht: een heuse microbrouwerij met een capaciteit van 10 hl. Het bierbedrijf uit Steenhuffel heeft het zelf wat plechtig over de ‘herinstallatie’ van de vroegere dorpsbrouwerij De Hoorn, die midden 18de eeuw het levenslicht zag en de voorloper is van de huidige Palm-brouwerij.

In de microbrouwerij zal een panel van jonge brouw- en ingrediëntenmeesters de kans krijgen om zich uit te leven en volop te experimenteren. Door te spelen met diverse soorten gisting, met verschillende ingrediënten en technieken hoopt Palm elke maand een nieuw bier te voorschijn te toveren. De beste brouwsels - een viertal per jaar - zullen vervolgens op de markt worden gebracht onder de naam Arthur’s Legacy, een naam die verwijst naar Arthur Van Roy, die in 1908 zijn intrede deed in de familiale brouwerij. De commercialisering gebeurt in beperkte volumes (1.000 liter) en uitsluitend in grote flessen van 75 cl. De exclusieve bieren zullen worden aangeboden via gespecialiseerde biercafés en bierwinkels, en dat zowel in binnen- als buitenland. Als een bier een echte voltreffer blijkt, is het niet uitgesloten dat Palm het op grotere schaal gaat produceren in zijn grote brouwerij. Op de vraag of dat geëxperimenteer wel rendabel zal zijn, antwoordt Vandenwyngaerden zonder aarzelen ‘ja’. ‘Bier is relatief goedkoop om te maken, zeker in een middelgrote installatie.’ En de Legacy-bieren zullen vanzelfsprekend ook niet goedkoop zijn. De investering in de microbrouwerij zou tussen 100.000 en 200.000 euro liggen.

Opnieuw winst?

De hele transformatie waar Palm volop mee bezig is, moet de groep niet alleen weer op het groeipad zetten, maar ook opnieuw winst opleveren. In 2012 en 2013 bleef Palm in de rode cijfers steken. Jan Vandenwyngaerden maakt zich sterk dat 2014 weer een positief cijfer oplevert op het niveau van de bedrijfswinst (ebit).

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect