Advertentie

Pepsi lust kokoswater AB InBev-families

Met Vita Coco erbij zou frisdrankenreus PepsiCo zich in de niche van kokoswater gevoelig kunnen versterken. ©BLOOMBERG NEWS

De frisdrankenreus voert gesprekken voor de overname van Vita Coco. De Belgische bierfamilies bezitten bijna de helft van het bedrijf.

Verlinvest, het investeringsvehikel van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius, en de andere aandeelhouders van Vita Coco mandateerden begin dit jaar de zakenbank JP Morgan om een koper te vinden voor Vita Coco. PepsiCo en Coca-Cola werden als mogelijke kopers gezien, net als grote investeringsfondsen.

Volgens het persagentschap Reuters voert Pepsi gesprekken met het oog op een overname. De frisdrankenreus zou evenwel minder bieden dan het bedrag van 1 miljard dollar dat de verkopers voor ogen hadden. Bij Pepsi en Vita Coco geeft men geen commentaar.

Marktaandeel

PepsiCo maakt al kokoswater onder het merk One, Coca-Cola is met Zico in die niche aanwezig. Zij hebben samen een marktaandeel van om en bij de 20 procent. De rest van de markt van de kokosnootdranken bestaat uit kleinere spelers.

PepsiCo zou zijn marktaandeel in kokoswater via Vita Coco gevoelig kunnen vergroten. In de VS controleert Vita Coco meer dan 60 procent van de markt. Het geeft multinationals als PepsiCo (de nummer twee) en Coca-Cola (op drie) het nakijken.

Het bedrijf zou volgens de recentste cijfers (2014) 420 miljoen dollar omzet hebben geboekt. Volgens het marktonderzoeksbureau Euromonitor was kokoswater vorig jaar 's werelds snelst groeiende frisdrank met een groei van 19 procent.

Red Bull

Verlinvest is de hoofdaandeelhouder van Vita Coco en bezit iets minder dan 50 procent van het bedrijf. De tweede grootste aandeelhouder is het Chinese Reignwood, dat in 2014 instapte. Reignwood, de distributeur van Red Bull in China en verzorgt ook de distributie van Vita Coco in het Aziatische land. Bij die transactie werd Vita Coco gewaardeerd op 664 miljoen dollar.

Ook de popzangeres Madonna is aandeelhouder van Vita Coco. ©rv

De twee oprichters van het bedrijf zitten ook nog in het kapitaal, net als een aantal medewerkers. Sinds 2009-2010 zijn ook enkele Amerikaanse beroemdheden aan boord, zoals Madonna, Anthony Kiedis (zanger van de Red Hot Chili Peppers) en de acteurs Demi Moore en Matthew McConaughey. Vita Coco werd zwaar gepromoot door die sterren. Zij bezitten samen een symbolisch belang, naar verluidt 10 procent.

Bis repetita

Indien Vita Coco voor een fors bedrag wordt verkocht, zou het niet de eerste keer zijn dat Verlinvest in een jong nichebedrijf stapt en dat voor grof geld verkoopt. De investeringsmaatschappij deed dat als eens met het gevitamineerd water Glaceau (bekend van het merk Vitamin Water). Ze verkocht dat bedrijf voor niet minder dan 4,1 miljard dollar aan de drankenreus Coca-Cola.

De familiale aandeelhouders van de biergigant AB InBev brachten hun investeringen in gezonde drankjes onlangs samen in een aparte holding. Behalve Vita Coco, gaat het om Sambazon (producten op basis van de açaibes) en Hint (water met een fruitsmaak).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud