PREVIEW: Minder bier, meer omzet voor AB InBev

AB InBev-CEO Carlos Brito drinkt Jupiler 0.0. ©BELGA

De bierverkoop van AB InBev stond volgens analisten in het eerste kwartaal onder druk. Maar CEO Carlos Brito zou de omzet en de winst wel hebben doen stijgen.

AB InBev  heeft van januari tot en met maart 134,7 miljoen hectoliter verkocht. Dat blijkt uit de consensus van de beursanalisten die het bedrijf opvolgen. Als dat woensdagochtend door AB InBev wordt bevestigd, betekent dat dat de verkochte volumes bier organisch met 0,2 procent dalen.

Het is geen goede zaak dat vooral Amerikanen, Europeanen en Brazilianen minder bier drinken, maar de Belgisch-Braziliaanse brouwer slaagt er wel in de omzet te doen stijgen. Volgens de analisten zal die met 0,5 procent stijgen naar 12,9 miljard dollar.

Meer winst

De winstgevendheid zal ook toenemen, denken de analisten. Van de operationele kasstroom (ebitda) wordt verwacht dat ze 3,7 procent hoger zal uitkomen op 4,9 miljard dollar.

3,7%
Ebitda
Van de operationele kasstroom (ebitda) wordt verwacht dat ze 3,7 procent hoger zal uitkomen op 4,9 miljard dollar.

De analisten verwachten dat AB InBev vooral in Brazilië en de VS onder druk stond. In Brazilië was het weer slecht en verscherpte de concurrentie. Bovendien viel carnaval dit jaar niet in het eerste kwartaal, zoals in 2017.

In de VS staan de pilsmerken van AB InBev - onder andere Budweiser en Bud Light - al jaren onder druk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud