opmerkelijk

Ricard probeert neergang te stoppen met venkeldrankje

Een teloorgaand Frans symbool: pastis. ©Bloomberg

Venkel en vers geplukte kruiden uit een stukje oer-Provence. Met dat recept hoopt Ricard de neergang van een Frans icoon te stoppen.

Samen met de kathedraal van Chartres, de baguette, brie en Jeanne d'Arc hoort pastis naadloos in het lijstje Franse iconen thuis. Alleen: de Fransen drinken tegenwoordig liever wodka, gin, whisk(e)y of andere dranken dan hun eigen nationaal symbool op basis van steranijs. 

Dat illustreert het voor de rest sterke rapport van de drankenreus Pernod-Ricard over het boekjaar tot 30 juni. Er is een sterke omzet- en winstgroei, vooral met dank aan de 9 procent hogere verkopen in Azië. Net als andere groepen probeert ook Pernod-Ricard in te spelen op de snel groeiende midden- en topklasse in China.

Wereldwijd scoorde vooral het Ierse whiskeymerk Jameson bijzonder fors met een negende opeenvolgende jaar groei, dit keer met een stevige 14 procent. 

Ricard rekent op dit stukje oer-Provence - het plateau van Valensole - om het merk nieuw leven in te blazen. ©belga

De belangrijkste 'bemol' in het rapport van de Franse groep is ... Frankrijk. Op de thuismarkt vielen de verkopen afgelopen boekjaar opnieuw met 4 procent terug. Het management wijst naar de 'moeilijke marktomgeving' en de teruglopende verkoop van de pastismerken Ricard en Pastis 51.

Sinds kort probeert Pernod Ricard het tij te keren. In maart lanceerde de groep een nieuwe aperitiefdrank. Die is niet langer gemaakt van steranijs en kruidenextracten, maar van venkel en 'vers geplukte kruiden van het plateau van Valensole'. Dat plateau ten oosten van het stadje Manosque prijkt met zijn eindeloze lavendelvelden ongeveer op elke toeristische gids voor de Provence. 

CEO Alexandre Ricard laat nog niet in zijn kaarten kijken over de initiële verkopen van de nieuwe Ricard. 'De lancering was pas in april, we hebben nog geen volledige verkoopdata', klinkt het. 'Maar we tekenden in juli wel een positieve respons op bij een consumentenpanel van de marktonderzoeker Nielsen'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content