Rodenbach en Cornet stuwen Nederlandse brouwer Swinkels

Rodenbach en Cornet groeien, terwijl zusterbier Palm blijft krimpen. ©Thomas De Boever

Het Belgische bier Palm blijft krimpen. Maar de zustermerken Cornet en Rodenbach maken dat de hele brouwerij Palm met 9 procent groeit.

Brouwerij Palm - een onderdeel van de Nederlandse brouwer Royal Swinkels Family Brewers (het vroegere Bavaria) - heeft vorig jaar 62,9 miljoen euro omzet geboekt. Dat is 9 procent meer dan in het jaar ervoor.

De biermarkt blijft dalen en Palm doet het iets slechter dan de markt.
Peter Buelens
Woordvoerder Swinkels Family Brewers

De groei kwam er vooral door het zware blonde bier Cornet en het zure bier Rodenbach. Cornet is aan een opmars bezig. In 2017 stak Cornet Rodenbach voorbij en werd het op Palm na het belangrijkste bier van de brouwerij Palm. 'Cornet groeide in 2018 wederom sterk in Nederland, België en Frankrijk', staat in het kraakverse jaarverslag van Royal Swinkels Family Brewers.

Palm krimpt

Het Palm-bier blijft daarentegen krimpen. 'De biermarkt daalt en Palm doet het iets slechter dan de markt', zegt woordvoerder Peter Buelens. Het bedrijf hoopt Palm te stabiliseren.

De brouwer ontwikkelde uitbreidingen van Palm, maar die stelpen het bloed niet. Vorig jaar verscheen het alcoholvrije bier Palm 0.0 in de rekken en dit jaar kwam Palm Session IPA - een bitter bier met 3,5 procent alcohol - op de markt. 'We testen het nu in Nederland en wellicht lanceren we het ook in België.'

Overname

Brouwerij Palm kwam in 2016 in handen van Swinkels Family Brewers. Die controleert 60 procent van de aandelen. De Belg Jan Toye, de vorige eigenaar van Palm, bezit nog steeds 40 procent. Die zal hij in 2021 verkopen aan de Nederlanders.

Swinkels verkocht vorig jaar voor 713,1 miljoen euro bier, 8,2 procent meer dan in 2017. De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg met 17,6 procent naar 99,7 miljoen euro

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect