SABMiller imponeert met operationele winstgroei

Een greep uit de merkenportefeuille van SABMiller. ©IMAGEGLOBE

SABMiller, na AB InBev de grootste brouwer ter wereld, heeft de markt aangenaam verrast met zijn organische groei van de winst voor belastingen. Het bedrijf blijft wel worstelen met negatieve wisselkoerseffecten, en voorspelt dat die lijn zich in 2014 zal doortrekken.

Van alle grote internationale brouwers heeft SABMiller verhoudingsgewijs de grootste aanwezigheid in de opkomende markten. En die blijven de cijfers van de groep stutten, en compenseren zo de zwakkere biermarkten in (vooral) Europa.

De brouwer van onder meer Grolsch en Peroni boekte in 2013 een omzet van 34,1 miljard dollar, een tikje minder dan een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 3,4 miljard dollar, wat dan weer een fractie beter is dan het vorige boekjaar. De cijfers komen ruwweg overeen met de analistenverwachtingen.

Het is echter de winst voor belastingen (ebita) die in de gaten moet gehouden worden bij de biergigant, omdat het de beste indicator is van de operationele prestaties van de groep. Op gerapporteerde basis groeide die winst met 1,2 procent tot 6,45 miljard dollar. Maar als dat cijfer gezuiverd wordt van wisselkoerseffecten en de impact van overgenomen en/of verkochte activiteiten, prijkt er een groeicijfer van 7 procent in de tabellen.

En dat is geruststellend sterk. Het bewijst dat SABMillers strategie werkt om in te zetten op opkomende biermarkten, en in de verzadigde biermarkten de winst per hectoliter op te krikken door meer in te zetten op duurdere merken. Niet dat de groep daarmee het warm water heeft uitgevonden. Ook marktleider AB InBev en achtervolgers Heineken en Carlsberg strijden met die wapens.

Maar het succes bij SABMiller wordt op applaus onthaald bij beleggers. Die sturen het aandeel in de ochtendhandel in Londen zo'n 4 procent hoger.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud