Schoenrekbouwer van Torfs koopt Paljas-bier

Hij was directeur van een Coca-Cola-fabriek, maakte schuimrubber en ontwierp de rekken van Schoenen Torfs. Toen werd hij brouwer en nu neemt Luc Vermeersch het Paljas-bier over. 'Ik had het gevoel dat ik niet alles uit mijn brouwerij haalde. Dat verandert nu.'

Paljas is bekend bij de bierliefhebber die verder kijkt dan Leffe, Karmeliet en Duvel. En bij mensen die de politiek volgen. Het bier kwam twee jaar geleden in het nieuws nadat N-VA-voorzitter Bart De Wever zijn opponent Tom Van Grieken (Vlaams Belang) 'paljas' noemde, en ze elkaar omringd door journalisten en camera's mediageniek enkele flesjes Paljas gaven.

De essentie

  • Brouwerij De Leite neemt concurrent Paljas over.
  • De Leite maakt bieren als Bon Homme, Enfant Terriple, Femme Fatale en Cuvée Soeur'Ise.
  • Het brein achter de brouwer is Luc Vermeersch. Hij werkte vroeger voor Coca-Cola en maakte onder andere de rekken van Schoenen Torfs.

Paljas ontsproot in 2013 uit het brein en de brouwketels van Mathias Van den Poel, maar die verkoopt het bier nu aan Luc Vermeersch omdat hij wil focussen op zijn horecazaken. De overnameprijs is geheim.

Vermeersch brouwt al sinds de jaren negentig. Eerst thuis als hobby, sinds 2008 in zijn eigen professionele brouwketels. Zijn brouwerij De Leite brouwt elk jaar 1.000 hectoliter bier. Paljas is met 3.000 hectoliter groter. 'Ik droom ervan om binnenkort in totaal 5.000 hectoliter bier te brouwen', zegt Vermeersch. Ter vergelijking: dan zou hij ongeveer even veel brouwen als de trappistenbrouwer Westvleteren.

Vermeersch mikt op een doorbraak bij het grote publiek. Paljas kan volgens hem een hefboom zijn voor de De Leite-bieren en omgekeerd. 'Met De Leite ben ik vooral actief in de horeca, terwijl Paljas ook in veel winkels ligt. Daarnaast exporteert Paljas twee derde van zijn bier. Dat kan deuren openen voor De Leite, dat de helft exporteert.' Voor de brouwerij in het West-Vlaamse Oostkamp staan uitbreidingsplannen in de steigers, nu Paljas er binnenkort gebrouwen wordt.

Coca-Cola

Voor Vermeersch is de drankensector bekend terrein. Hij begon er zijn carrière in de jaren 80. Hij was directeur van de Coca-Cola-bottelarij in Zwijnaarde. Nadien leidde hij de textielproducent Libeltex en was hij directeur van de schuimrubbermaker Caligen. In 2000 werd hij zelf ondernemer en kocht hij Helbig. 'Dat bedrijf ontwikkelt winkelinrichtingen', zegt Vermeersch. 'We hebben onder andere de rekken gemaakt voor Schoenen Torfs en voor de Bel&Bo-kledingwinkels.'

Rekken ontwerpen slorpte het gros van mijn aandacht op. Ik kon weinig tijd vrijmaken om mijn bier aan de man te brengen in winkels en cafés.
Luc Vermeersch
Oprichter brouwerij De Leite

In de showroom van Helbig installeerde Vermeersch in 2008 zijn brouwinstallatie. 'Daar blijven we ook na de verkoop van Helbig.' Anders dan vroeger krijgt brouwen nu zijn volledige aandacht. 'Rekken ontwerpen slorpte het gros van mijn aandacht op. Ik kon weinig tijd vrijmaken om mijn bier aan de man te brengen in winkels en cafés. Ik had ook geen verkopers in dienst om dat voor mij te doen. We maakten meer bier dan we konden verkopen.'

Nu zijn Vermeersch en zijn verkoopteam wel erg actief. 'We hadden onlangs eindelijk de tijd om te gaan spreken met de bekende drankenhandel Prik & Tik, en sinds een maand liggen we daar in de rekken. Ook bij Carrefour zijn we sinds kort te koop en we spreken met Delhaize.'

De zestiger Vermeersch blaakt nog van de ondernemersenergie. Zijn kinderen zijn mogelijke opvolgers. 'Al is dat nog niet helemaal duidelijk. Ik kan het bedrijf over enkele jaren ook aan iemand anders overlaten. We zien wel. Ik heb altijd een spoor willen trekken, iets willen achterlaten. De voorbije jaren had ik het gevoel dat ik niet het volledige potentieel uit mijn brouwerij haalde. Dat wil ik nu rechtzetten.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud