Slechte zomer treft cijfers Spadel

Spadel-topman Marc du Bois - Foto Lieven Van Assche

Mineraalwatergroep Spadel is in het derde kwartaal niet ontsnapt aan de gevolgen van de slechte weersomstandigheden tijdens de zomer. De netto-omzet van het bedrijf daalde met net geen 10 procent. Voor de rest van het jaar blijft het management mikken op een 'beduidend lager' operationeel resultaat in vergelijking met 2010.

Veel opbeurend nieuws staat er niet in de trading update. Het bedrijf meent uit de volumetrends van eind september wel te mogen afleiden dat er op de Belgische, Nederlandse en Franse markten een heropleving is van de consumentenbelangstelling voor gebotteld natuurlijk mineraalwater. Op de Britse markt is de trend eerder stabiel.

Dat belet niet dat beleggers zich best schrap zetten voor een serieuze domper bij de jaarresultaten. Gecumuleerd over de eerste 9 maanden ligt het bedrijfsresultaat al bijna een vijfde lager dan in 2010. Spadel zit namelijk geklemd tussen dalende volumes en stijgende grondstoffenprijzen. Zo werd PET in vergelijking met 2010 20 procent duurder, en steeg de kostprijs van de ingrediënten voor limonades met 29 procent.

Spadel kon die hogere kosten niet volledig verrekenen in de verkoopprijzen. En wat er wel doorgerekend kon worden, werd dan weer teniet gedaan door investeringen in zowel het productie-apparaat als in commerciële projecten zoals de herlancering van het gamma Spa bruisend.

Het management onder leiding van Marc du Bois houdt niettemin vast aan zijn investeringsstrategie. Die moet de positie van de groep in de Benelux versterken, de toekomstige groei ondersteunen en, ten slotte, de rendabiliteit van de groep verhogen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud