Spa-bottelaar stapt in Belgische webwinkel

Oprichter Andreas Van Assche in het magazijn van drankwebwinkel Contaynor in Anderlecht. ©Kristof Vadino

De Belgische waterbottelaar Spadel (Spa en Bru) richt een fonds op en gaat 10 miljoen investeren in innovatieve start-ups. Het eerste is Contaynor, een webwinkel die zware bakken drank aan huis levert.

De kern van je metier goed blijven doen en tegelijk experimenteren met nieuwe dingen. Spadel denkt een manier gevonden te hebben om beide te combineren. Het bedrijf richt een fonds op om te investeren in kleine, beginnende, innovatieve bedrijven. Het beschikt over 10 miljoen euro.

De essentie

  • Spadel lanceert een investeringsfonds, met 10 miljoen euro kapitaal.
  • De bottelaar van Bru en Spa wil ermee investeren in jonge bedrijven die innovatief zijn met producten, duurzaamheid of digitalisering.
  • De eerste participatie is Contaynor, een webwinkel die bakken frisdrank, water en bier aan huis levert in en rond Brussel en Leuven.

Terwijl zijn collega's volledig focussen op Spa, Bru en de Franse en Bulgaarse waters van Spadel, gaat innovatiedirecteur Franck Lecomte op zoek naar vernieuwing die verder van de kern van het bedrijf staat. 'We mikken op start-ups die actief zijn in duurzaamheid, verpakking, drank en digitalisering. Ook in het buitenland.'

De eerste investering is een minderheidsbelang in het Belgische Contaynor. Dat is de webwinkel van de twintigers Andreas Van Assche, Pieter-Jan Wouters en Konstantin Richter. 'Eind 2019 besloten mijn jeugdvrienden en ik dat we samen gingen ondernemen. We begonnen maaltijden te vervoeren van cateraars naar bedrijven.'

Corona stak stokken in de wielen. 'Onze inkomsten daalden fors, terwijl onze vaste kosten gelijk bleven. Dus gooiden we het over een andere boeg', zegt Van Assche. 'We gingen rechtstreeks leveren bij de consumenten. We kozen voor zware goederen die iedereen nodig heeft: drank.'

Vandaag levert Contaynor bij 1.500 klanten in 52 gemeenten in en rond Leuven en Brussel bakken water, bier en frisdrank. 'We hebben gezinnen als klant. Die bestellen wel acht bakken water per keer', zegt Van Assche. 'Ook jonge werkers in de stad zijn klant, net als kleine bedrijven en advocatenkantoren.'

Naar Antwerpen

De jonge ondernemers hebben kostelijke groeiplannen. 'We namen zopas een nieuw magazijn in gebruik in Anderlecht. Het is vier keer zo groot als ons vorige. Er werken vijftien mensen en we hebben vijf elektrische bestelwagens. Dat moeten er eind volgend jaar twintig zijn, want dan willen we ook in Antwerpen leveren. Daar willen we een nieuw magazijn openen.'

Voor corona leverden we maaltijden bij bedrijven. Toen die markt instortte, begonnen we drank te leveren bij mensen thuis.
Andreas Van Assche
Oprichter Contaynor

Het drietal ging op zoek naar een investeerder en die vond het met Spadel bij zijn eigen leveranciers. 'We gingen in zee met Contaynor omdat we het een innovatief concept vinden', zegt Lecomte. 'E-commerce zit door corona in de lift en zal de komende jaren blijven groeien. En het bedrijf is duurzaam, want het levert al zijn bestellingen met elektrische bestelwagens.'

De jonge ondernemers blijven operationeel aan zet. Spadel zal hen raad geven. 'Mochten ze in de toekomst meer financiële steun nodig hebben, dan staan we klaar', zegt Lecomte. Is het de bedoeling Contaynor op termijn helemaal over te nemen? 'Daar is vandaag geen sprake van.'

Supermarkten

Succes is niet verzekerd. Net als de webwinkels van supermarkten maakt Contaynor verlies door dure thuisleveringen. 'Maar ons model wordt winstgevend als we meer klanten per rit kunnen bedienen', zegt Van Assche.

Hij denkt dat klanten zijn webwinkel verkiezen boven die van de supermarkt, die behalve drank ook andere voeding in één levering aan huis brengt. 'Qua innovatie lopen we voor op de supermarkten. We leveren elektrisch en sneller dan hen. Vandaag leveren we de dag na bestelling, binnenkort op de dag van de bestelling. We blijven de supermarkten een stap voor.'

We gingen in zee met Contaynor omdat we hun e-commerceconcept innovatief vinden.
Franck Lecomte
Directeur Innovatie Spadel

De vraag rijst of de andere drankenproducenten die samenwerken met Contaynor appreciëren dat Spadel aan boord is. Kan Spadel binnenkort zien hoe populair het nieuwe product van Coca-Cola-dochter Chaudfontaine is? 'Geen sprake van', zegt Van Assche. 'Er staat een Chinese muur tussen Spadel en Contaynor. Zij krijgen geen inzicht in de data van de producten van concurrenten.'

Binnenkort investeert Spadel ook in andere bedrijven. 'We zoeken naar opportuniteiten', zegt Lecomte. 'Een timing is er niet.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud